دانش و علم

راه‌اندازی سامانه‌ای برای معرفی فرصت‌های شغلی به نخبگان



به گزارش خبرنگار مهر، روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشست امروز با تعدادی از نخبگان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور که در بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، اظهار کرد: به عنوان یک فرد مطلع در حوزه علم و فناوری با این موضوع که گفته می‌شود با بحران هویت و انبوهی از ناکارآمدی‌ها در کشور مواجه هستیم، مخالفم. البته قبول دارم ناکارآمدی وجود دارد و چالش‌های هویتی داریم اما الصاق انبوه بودن به ناکارآمدی‌ها را مطلقاً قبول ندارم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: نکته مهم دیگر این است که ما در کشور مشکل شناخت مسئله نداریم و تمام موضوعاتی که در این جلسه از سوی نخبگان مطرح شد، شفاف است و این طور نیست که حکمرانان از مسائل آگاه نباشند. معتقدم اگر نظام حکمرانیِ خوب اتفاق بیفتد، خود به خود این مسائل حل می‌شود.

دهقانی با بیان اینکه موافق نیستم که نظامات حکمرانی ایران و مشکلات کشور را با سایر کشورها مقایسه کنیم خاطرنشان کرد: ایران علیرغم وجود جنگ و تحریم‌های ناجوانمردانه به هر حال در حال پیشرفت است و به جرأت معتقدم اگر تحریم‌ها وجود نداشت با همین روش‌های مدیریت کنونی، شتابمان بسیار بیشتر بود و حتی بسیار جلوتر از برخی کشورهای دیگر بودیم. به طور مثال وقتی ایران را با ازبکستان و اندونزی مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که هیچ چیزی کمتر از آنها نداریم اما ما تاوان ایدئولوژی هایمان را می‌دهیم که پای آن هم ایستاده ایم.

معرفی فرصت شغلی و تسهیلات به نخبگان در سامانه‌ای جدید

وی با بیان اینکه بزرگترین ضعف در شبکه نخبگانی، نداشتن رسانه و سامانه اطلاع رسانی از فرصت‌های کشور است گفت: طی یکی دو ماه آینده یک سامانه‌ای به منظور اتصال نخبگان به شرکت‌های دانش بنیان در معاونت علمی راه اندازی می‌شود که به صورت یک اپلیکیشن بر روی موبایل نیز نصب می‌شود. معتقدم تسهیلات و امکانات در حوزه علم و فناوری بسیار زیاد است و باید نظام اطلاع رسانی عادلانه ای را برای معرفی فرصت‌ها و امکانات راه اندازی کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در سالهای گذشته به دلیل نداشتن سامانه اطلاع رسانی بالای ۹۰ درصد حمایت‌ها تنها صرف ۱۰ درصد شرکت شده است. به طور مثال اخیراً تفاهم نامه‌های متعددی در حوزه نفتی داشتیم که از طریق این سامانه به نخبگان اطلاع رسانی خواهد شد و فضای اشتغال را برای آنها فراهم خواهد کرد.

شبکه آزمایشگاه ملی راه اندازی می‌شود / اعطای گرنت حداقل ۵۰ میلیون تومانی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از برنامه ریزی برای راه اندازی آزمایشگاه ملی با پذیرش هزار نفر با گرنت حداقل ۵۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: ما باید ظرف یکی دو سال آینده به این موضوع برسیم.

دهقانی در ادامه به مطالبه نخبگان در خصوص شغل و خدمت سربازی اشاره کرد و گفت: در رابطه با اشتغال نخبگان، سامانه‌ای تحت عنوان کانکت برای همکاری با متخصصان ایرانی و نخبگان ایرانی خارج از کشور راه اندازی شده که آنها را به داخل وصل می‌کند. همچنین قرار است در این سامانه قابلیتی ایجاد کنیم تا به دانشجویانی که ترجیح می‌دهند به خارج از کشور مهاجرت کنند دسترسی پیدا کرده و با آنها ارتباط برقرار کنیم.

پروژه‌های فناورانه برای ۱۱۰ نخبه خارج از ایران جایگزین سربازی شد

وی ادامه داد: طی یکی دو ماه گذشته ۱۱۰ نفر از نخبگان خارج از کشور توانستند پروژه‌های فناورانه را جایگزین خدمت سربازی کنند. گذراندن دوره خدمت سربازی، قانون این کشور است اما در عین حال فرصت‌هایی نظیر امکان گذراندن دوره سربازی در شرکت‌های دانش بنیان بدون هیچ گونه محدودیت و همچنین کسری خدمت سربازی با پروژه‌های فناورانه وجود دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اینکه از جامعه نخبگی خواهش دارم به جای طرح مسئله، راهکار همه جانبه گرا ارائه دهند، بیان کرد: کشور تشنه ارائه راهکار است و نیاز دارد منابع بیشتری را در حوزه پژوهش و تحقیق و توسعه اختصاص دهد البته خوشبختانه امسال اعتباری که در این حوزه به معاونت علمی اختصاص داده شد قابل قیاس با سالهای گذشته نیست.

گذراندن پست داک برای استادیاران جوان امکان پذیر می‌شود

دهقانی در پاسخ به یکی از نخبگان حاضر در جلسه که این سوال را پرسیده بود که چرا دانشیاران فقط باید پست داک بگذرانند، گفت: این حرف درستی است و بنده هم کاملاً منتقد این موضوع هستم. استادیاران جوانی که تازه استخدام می‌شوند پر از ایده‌های نو هستند و در همین رابطه بنیاد علم ایران این برنامه را اصلاح خواهد کرد تا پست داک به استادیاران جوان اختصاص یابد.

وی با اشاره به ظرفیت خوب شبکه آزمایشگاه راهبردی افزود: امسال ظرفیت این شبکه به ۹۰ میلیارد تومان افزایش یافته و قرار است در حوزه‌های خاص مثل هوش مصنوعی دو برابر گرنت عمومی اختصاص یابد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اظهارات یکی از نخبگان مبنی بر ارتباط نامناسب صنعت و دانشگاه گفت: معتقدم بین دانشگاه و صنعت باید پلی وجود داشته باشد که در واقع شرکت‌های دانش بنیان این پل هستند و دانشگاه‌ها باید هسته مرکزی تولید دانش و علم باشند و شرکت‌های دانش بنیان در اطراف دانشگاه‌ها رونق بگیرند و به بستری برای اشتغال نخبگان تبدیل شود.

دهقانی با بیان اینکه معاونت علمی به فرموده حضرت آقا نخ تسبیح است که دستگاه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند گفت: از سال گذشته تاکنون حدود ۵ میلیارد دلار با مجموعه‌های نفت، گردشگری، معدن و کشاورزی در بازه زمانی ۵ ساله موافقت نامه همکاری امضا کرده ایم.

وی ادامه داد: سال گذشته طی تفاهم با یک بانک مقرر شد هزار وام ۵۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۲ ساله برای پیشبرد کسب و کارهای دانش بنیان‌ها اختصاص یابد اما کمتر از ۷۰ شرکت برای گرفتن این وام درخواست دادند چرا که سایر شرکت‌ها به خوبی از این موضوع مطلع نشده بودند.

دلایل جدی افزایش شیب مهاجرت

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری درباره موضوع مهاجرت نخبگان و اینکه گفته می‌شود شیب مهاجرت رو به افزایش است گفت: بحث مهاجرت را یک بحث جدی می دانم و آمارهای مختلفی از نهادهای مختلف در اختیار داریم. اعلام شده ۶ هزار پزشک و پرستار سال گذشته مهاجرت کردند، بله این آمار درست است اما چند نفر از این افراد برای گذراندن دوره‌های تخصصی رفتند؟ اینکه بحث مهاجرت را قائم کنیم، قطعاً ضرر می‌رساند و یا در مقابل جو ما را بگیرد و بگوییم «همه دارند می روند»، هم غلط است.

وی افزود: به نظرم یکی از دلایل جدی افزایش شیب مهاجرت از ایران در حال حاضر، شیوع کرونا در سال‌های گذشته بوده که با عبور از این شرایط و رفع محدودیت‌ها، در حال حاضر تصمیم افراد برای مهاجرت عملیاتی شده است. قطعاً مسائل سیاسی نیز یکی دیگر از دلایل مهاجرت نخبگان به شمار می‌رود.

جامعه نخبگی به تب مهاجرت دامن نزنند

وی در پایان گفت: فضاسازی‌های غیرواقعی نیز در مهاجرت مؤثر است و این نکته را باید بگویم که این طور نیست که سایر کشورها برای ما فرش قرمز پهن کرده اند. این که می‌گویند بچه‌های ما کشور را راحت رها می‌کنند و می‌روند درست نیست. آنها به این کشور عرق دارند و به نظرم نکته مهم این است که جامعه نخبگی نباید به تب مهاجرت دامن بزند. موضوع مهاجرت موضوعی است که نه با هیجان و نه با لاپوشانی کردن باید به آن نگاه کنیم.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا