اخبار سایت

از کیف پول دیجیتال کجا می‌توانیم استفاده کنیم؟



کیف پول‌های دیجیتال، ابزارهای پرداخت آنلاین هستند که معمولا در قالب اپلیکیشن ارائه می‌شوند. این کیف پول نسخه‌های مجازی کارت‌های نقدی و اعتباری را به‌طور امن ذخیره می‌کند، بنابراین برای انجام پرداخت‌ها نیازی به وارد کردن جزئیات کارت یا حمل کارت فیزیکی وجود ندارد؛ همچنین می‌توان بلیت‌های دیجیتال و کوپن‌های الکترونیکی را در آنجا ذخیره کرد و به همین دلیل اسناد مورد نیاز  همیشه در دسترس خواهد بود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، درباره نحوه عملکرد کیف پول دیجیتال می‌توان گفت از نرم‌افزاری استفاده می‌کند تا جزئیات پرداخت شما را از حساب بانکی متصل به فروشنده‌ای که تراکنش با آن انجام می‌شود، پیوند دهد. برنامه‌های مختلف به انواع مختلفی اجازه دسترسی می‌دهند، کیف‌پول‌های باز (که در اکثر خرده‌فروش‌ها پذیرفته می‌شود) خریدهای آنلاین، پرداخت‌های بدون تماس در فروشگاه و برگشت نقدی را امکان‌پذیر می‌سازند و حتی ممکن است امکان برداشت در دستگاه‌های خودپرداز انتخابی را فراهم کنند.

در این راستا به موازات رواج استفاده از این امکان در جهان، کیف پول دیجیتالی هم در کشور مورد توجه قرار گرفته است. سال ۱۳۹۹ شورای پول و اعتبار اجازه داد تا به منظور تسهیل مبادلات خرد، کیف پول الکترونیکی از طریق بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی صادر شود البته این اجازه مشروط به نظارت بانک مرکزی و خلق نشدن نقدینگی بود.

نگاهی به پیشینه کیف الکترونیکی نشان می‌دهد که سابقه حضور این طرح در بانکداری کشور به سال ۱۳۹۲ باز می گردد که بانک مرکزی در این سال کلیات راه‌اندازی این طرح را ارائه کرد اما از آنجا در این زمان کنترل و اختیار کیف پول‌های الکترونیک زیرنظر بانک مرکزی بود، باعث شد تا بانک‌ها استقبال چندانی از آن نکنند و این طرح به صورت گسترده اجرا نشود.

اما به صورت کلی سه نوع کیف پول الکترونیکی وجود دارد که شامل بسته، نیمه بسته و باز می‌شود. کیف پول الکترونیکی بسته در کشور ما عموما این خدمات در قالب کارت‌های هدیه ارائه می‌شود که مبالغ از قبل مشخصی در آنها قرار دارد؛ همچنین نمونه‌ای از کیف پول الکترونیکی نیمه بسته در ایران، اپلیکیشن‌هایی هستند که می‌توان در آن‌ها حساب کاربری خود را با استفاده از کارت‌های بانکی شارژ و در خریدها از آن استفاده کرد. 

نوع آخر این کیف پول که کیف پول الکترونیک باز نام می‌گیرد، فقط از طریق بانک‌ها یا در همکاری با بانک‌ها صادر می‌شود و از این کیف پول‌ها می‌توان در تمام تراکنش‌ها استفاده و همچنین می‌توان از دستگاه‌های خودپرداز پول دریافت کرد.

درباره مزیت‌های کیف پول رایگان اینگونه توضیح داده شده که کاربر دیگر نیازی به پر کردن جزئیات کارت خود در هربار پرداخت یا جست و جوی کیف پول در فروشگاه نخواهد داشت. نکته قابل توجه این است اطلاعات پرداخت کاربر در یک مکان محافظت شده و مرکزی ذخیره می‌شود بنابراین شماره کارت هرگز در خود برنامه ذخیره نمی‌شود بلکه در عوض یک شماره مجازی منحصر به فرد به آن اختصاص داده می‌شود. با این حال، توصیه می شود حتما قبل از آزمایش صادرکننده کیف پول دیجیتال، از قانونی بودن آن تحقیق شود.

بنابراین با توجه به اهمیت و انجام مقدمات ایجاد کیف پول الکترونیکی همزمان با آغاز پاییز سامانه «کیف پول شهروندی» با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران به بهره برداری رسید تا از این پس شهروندان تهرانی با بهره گیری از کیف پول شهروندی از خدمات مترو و اتوبوس‌ استفاده کنند.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به کیف پول شهروندی و بهره گیری از آن در سطح شهر تهران گفت با بهره برداری از این سامانه خدمات آسان و ارزان ارائه داده می‌شود. در قدم اول در حوزه مترو و اتوبوس، کیف پول شهروندی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تا پایان سال اتوبوس‌های خصوصی و تاکسی نیز قابلیت بهره‌مندی از کیف پول شهروندی در آنها ایجاد می‌شود و از سوی دیگر به صورت همزمان بهره گیری از کیف پول شهروندی در میادین میوه و تره بار، فرهنگسراها و سینماها نیز امکانپذیر خواهد شد.

این مقام مسئول تأکید کرد که امیدوارند با بهره گیری از همه ظرفیت‌ها در حوزه اتوبوسرانی و مترو تا پایان سال گام‌های جدی برای ارائه خدمات بهتر بردارند.

به گفته مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران در حاشیه مراسم رونمایی از این خدمت، بهره مندی از کیف پول الکترونیک یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های هوشمندسازی شهر تهران است که آن را دنبال کرده اند؛ البته قبلا کیف پول در تهران وجود داشت ولی استفاده از آن تنها به پرداخت برخی عوارض و حوزه حمل و نقل و ترافیک خلاصه می‌شد، در حالیکه هدف آنها استفاده از کیف پول الکترونیک در ابعاد مختلف زندگی شهروندان است.

بنابراین در نخستین مرحله در حوزه حمل و نقل برای مترو و اتوبوس‌های بی آر تی استفاده از کیف پول الکترونیک امکانپذیر شده است، لازم به ذکر است در مترو دو روش بلیت‌های کاغذی و کارت بلیت‌ها توسط شهروندان مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی پس از این رونمایی کیف پول الکترونیک به عنوان یک عنصر سوم، کار شهروندان را برای تسهیل تردد امکانپذیر می‌کند.

همچنین فرآیند شارژ کیف پول الکترونیک به راحتی و از طریق اپلیکیشن موبایل امکانپذیر خواهد بود و  علاوه بر مورد ذکر شده شهروندان می‌توانند از طریق کارت‌های بانکی که به کیف پول خود متصل می‌کنند و بهره گیری از «کیو آر کد» امکان شارژ را برای خود فراهم کنند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا