فناوری های نوین

بنیاد علم ایران برای «طراحی دستیار هوشمند بانکی» فراخوان داد



به گزارش خبرگزاری مهر، بنیاد ملی علم ایران در راستای مأموریت‌گراشدن پژوهش‌ها و حمایت از طرح‌های پژوهشی فراخوان طراحی و توسعه دستیار هوشمند بانکی را منتشر کرد.

هدف این پروژه، طراحی و پیاده‌سازی دستیار هوشمند بانکی مبتنی بر مدل‌های زبانی بزرگ ( LLM ) است که بتواند پرسش و پاسخ‌های مشتریان بانک در زبان فارسی را به درستی درک کند و پاسخ مناسب دهد. همچنین فرمان‌های حوزه بانکی را تشخیص داده و اجرا کند. در نتیجه این طرح، تعامل کاربران با خدمات بانکی سریع و آسان و منجر به افزایش رضایت آنها می‌شود.

یکی از محصولات دانش‌بنیان شرکت متقاضی، دستیار هوشمند فارسی است که با بهره‌گیری از روش‌های جدید پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین، به‌ویژه با استفاده از یادگیری عمیق، برای مکالمه دوطرفه بین انسان و ماشین توسعه داده شده است و قادر است درخواست کاربر را در قالب زبان طبیعی، چه به صورت گفتاری و چه به صورت متنی، دریافت کرده و بعد از درک آن، پاسخ مناسب را ارائه دهد. این سامانه که به‌صورت یک سرویس‌دهنده به کسب و کارها و اپلیکیشن‌ها ارائه خدمت می‌کند، قادر به درک سؤال و جواب است.

با توجه به اهمیت هوش مصنوعی در صنعت بانکداری، این شرکت در نظر دارد تا دستیار هوشمند بانکی مبتنی بر LLM را برای زبان فارسی توسعه دهد تا مشتریان بانک‌ها بتوانند به‌آسانی خدمات بانکی خود را دریافت کنند. از سوی دیگر حجم بالای درخواست‌های کاربران و هزینه بالای پاسخگویی انسانی (به‌ویژه با افزایش تعداد کاربران) باعث نیاز به توسعه زیرساخت‌های هوشمند و خودکار برای پاسخگویی به درخواست‌های کاربران را تشدید می‌کند.

نسل نوین دستیارهای هوشمند در دنیا، بعد از معرفی ChatGPT توسط شرکت‌های بزرگ فناوری در دنیا عرضه شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به دستیار جدید مایکروسافت مبتنی بر ChatGPT و دستیار جدید گوگل مبتنی بر Bard اشاره کرد.

مساله اصلی مورد نظر در این پروژه طراحی و پیاده‌سازی یک دستیار هوشمند بانکی فارسی مبتنی بر LLM و به‌صورت محلی (بدون نیاز به اتصال به سرویس‌دهنده‌های بیرونی) است. این مساله شامل دو بخش کار (Task) است که شامل تشخیص فرمان‌های متنی حوزه بانکی با امکان تشخیص نیت (Intent) و موجودیت (Entity) و امکان فراهم کردن پرسش و پاسخ (FAQ) حوزه بانکی برای راهنمایی کاربران می‌شود.

از جمله چالش‌های این پروژه، نحوه بومی‌کردن LLM ها برای زبان فارسی است. نیاز این پروژه، آموزش و ساخت یک LLM بومی از ابتدا نیست و مجری مختار است از LLM های موجود که به صورت عمومی در دسترس هستند، مانند Llama، استفاده کند. چالش دیگر پروژه، نحوه استفاده از LLM برای ساخت دستیار هوشمند در دو کاربرد تشخیص فرمان‌های متنی (تعداد زیاد) و تولید پاسخ مناسب در حوزه FAQ (جلوگیری از توهم مدل زبانی) است.

کلیه افراد واجد شرایط به مدت یک ماه از تاریخ انتشار فراخوان یعنی تا ۲۵ بهمن فرصت دارند که پروپوزال خود را از طریق سامانه کایپر برای بنیاد ملی علم ایران ارسال کنند. پژوهش پیشنهاد شده تا سقف ۸۰ درصد، حداکثر ۲ میلیارد تومان، توسط بنیاد ملی علم ایران حمایت خواهد شد، مابقی هزینه‌ها باید توسط شرکت متقاضی پژوهش تامین شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا