فناوری اطلاعات

نگاهی فناورانه به آینده صنعت ایران، شعار جشنواره ملی شیخ بهایی



ایسنا/اصفهان رئیس جشنواره شیخ بهایی گفت: در دوره‌های مختلف جشنواره شیخ بهایی تاکیدات مختلفی وجود داشته و اکنون در دوره جدید جشنواره، تاکید ما بر بحث سرمایه‌گذار است، چرا که یکی از اجزاء بسیار مهم این زیست بوم فناوری، سرمایه‌گذاران هستند.   

امروز، یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه، نشست خبری جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برگزار شد. قاسم  مصلحی، رئیس جشنواره شیخ بهایی و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، ضمن بیان اینکه برگزار کننده هفدهمین جشنواره ملی شیخ بهایی، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان است، اظهار کرد: سازمانی که این جشنواره را برگزار می‌کند بنیانگذار پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور است و این رخداد برای اصفهان یک افتخار به شمار می‌آید، چرا که این ایده از اینجا آغاز شده و پس از آن در دیگر نقاط کشور گسترش یافته. از این‌رو، امروز حدود ۳۰ الی ۴۰ پارک علم و فناوری و تعداد زیادی مراکز رشد در کشور وجود دارد.  

وی با بیان اینکه در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، حدود  ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در سطوح مختلف وجود دارد، افزود: امروز شهرک علمی تحقیقاتی یک سرمایه اجتماعی دارد و شاهد آن هستیم که بخش خصوصی به آن اعتماد کرده و حاضر هستند در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان سرمایه‌گذاری انجام دهند.  

وی در رابطه با تعداد افراد شاغل در شهرک علمی تحقیقاتی، گفت: بیش از ۸۵۰۰ نفر به‌صورت پاره‌وقت یا تمام وقت در این شهرک مشغول به کار هستند و بیش از ۵۵۰ نفر از این تعداد مدرک دکتری دارند.  

رئیس جشنواره شیخ بهایی در رابطه با پیشینه برگزاری این جشنواره، تصریح کرد: در دوره‌هایی، اولین جشنواره تحت عنوان جشنواره کارآفرینی برگزار شد، اما در طول زمان شرح وظایف و نوع کارکرد جشنواره تغییر کرد، به عبارت دیگر، شهرک موضوع کارآفرینی را به‌صورت تخصصی‌تر پیگیر شد و از این‌رو کلمه عام کارآفرینی به کلمه خاص فن آفرینی تبدیل شد و این رویه به امور و اهداف شهرک هم نزدیک است.

وی ادامه داد: اکنون هفدهمین دوره جشنواره در آستانه برگزاری است و می‌توان گفت، این پایداری و سماجت باعث جایگاه ویژه جشنواره در سطح ملی شده است.  

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با تاکید بر اهمیت بحث سرمایه‌گذاری در این دوره از جشنواره، افزود: در دوره‌های مختلف این جشنواره تاکیدات مختلفی وجود داشته و اکنون در دوره جدید جشنواره تاکید ما بر بحث سرمایه‌گذار است. یعنی اینکه ما بتوانیم بیش از پیش سرمایه گذاران را تشویق کنیم که به این موضوع ورود پیدا کنند. بنابراین، یکی از اجزاء بسیار مهم این زیست بوم فن آوری سرمایه‌گذاران هستند.   

وی بخش‌های این جشنواره را دو بخش عمده مسابقه‌ای و غیر مسابقه‌ای عنوان کرد و افزود: بخش غیر مسابقه‌ای شامل سه قسمت شامل بحث طراحان کسب و کار، فن آفرینی و تجاری سازی فناوری و دیگری جایزه فن آفرینی صنعت ساز مرحوم شیخ زین الدین است.

مصلحی با تاکید بر اینکه جشنواره به‌صورت ملی برگزار می‌شود و داوران و برگزیدگان از نقاط مختلف کشور در آن حضور دارند، تصریح کرد: در این جشنواره، طرح‌های مختلفی از ۲۷ استان ارائه شده است و و برگزیدگان از ۱۱ استان انتخاب شده‌اند.

رئیس جشنواره شیخ بهایی همچنین به توضیح ویژگی‌های برجسته و ممتاز جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی پرداخت و از جمله این ویژگی‌ها را جامع بودن رویداد کارآفرینی و فن آفرینی کشور، پیشرو بودن در تبیین مفاهیم نوآوری، فناوری، فن آفرینی و جذب سرمایه‌گذار، پویایی و خلاقیت، آینده‌نگری و توجه به فناوری‌های نوپدید و نوظهور و نیز همسویی با اهداف و برنامه ریزی‌های کلان کشور عنوان کرد.

وی نیز ضمن تاکید بر رونق بخشیدن به کسب و کارهای فناورانه و دانش بنیان، اهداف برگزاری جشنواره شیخ بهایی را زمینه‌سازی برای اثرگذاری اقتصاد دانش بنیان در توسعه پایدار و پیشرفت کشور، جهت دهی به فعالیت‌های فن آفرینانه در راستای حل چالش‌های اساسی کشور و جهت گیری به سمت یک رویداد بین‌المللی و جذب طرح‌های موفق  از خارج از کشور با هدف تاثیرگذاری بیشتر بر زیست بوم نوآوری و فناوری کشور مطرح کرد.

در ادامه نشست، عبدالرضا کبیری، دبیر جشنواره هفدهمین جشنواره ملی شیخ بهایی و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی به تصریح شعار امسال این جشنواره  پرداخت و اظهار کرد: شعار امسال این جشنواره «نگاهی فناورانه به آینده صنعت ایران» است و منظور از فن آورانه تکنولوژی نیست، بلکه انتقال تکنولوژی به صنعت است و  در این رابطه لازم است که یک بازنگری اساسی در صنعت فناورانه کشور داشته باشیم.  

کبیری با بیان اینکه بیشترین تعداد طرح‌ها از تهران، اصفهان و خراسان رضوی به جشنواره ارائه شده است، افزود: امسال در ثبت‌نام اولیه، ۴۹۷ طرح دریافت شد که ۱۲۷ مورد از آن‌ها در بخش جایزه ویژه مدیریت شهری بوده است. همچنین، در بخش فن‌آفرینی و تجاری سازی فناوری، ۲۰۱ شرکت‌کننده وجود داشت که در نهایت از میان آن‌ها ۳ شرکت نوپا، ۳ شرکت رشد یافته و یک شرکت، حائز شرایط دریافت جایزه فناوری صنعت‌ساز شده است.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی شیخ بهایی با اشاره بر اهمیت موضوع سرمایه گذاری در این دوره از جشنواره، خاطرنشان کرد: در این دوره از جشنواره  دو رویداد سرمایه‌گذاری با حضور سرمایه‌گذاران بزرگ دولتی، بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و نیز حامیان کارآفرینی در روزهای برگزاری جشنواره را خواهیم داشت. در سه دوره اخیر در مجموع، ۳۵ طرح موفق در جذب سرمایه‌گذار و ۲۵ سرمایه‌گذار از استان‌های مختلف داشته‌ایم. علاوه بر این، در دوره‌های پانزدهم و شانزدهم جشنواره، ۴۲۰ میلیارد ریال سرمایه جذب شده است و در جشنواره هفدهم، روند مذاکرات با سرمایه‌گذاران ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، هفدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی، ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری، مقارن با ایام بزرگداشت دانشمند بزرگ جهان اسلام شیخ بهایی و روز ملی کارآفرینی، توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در مهمانسرای تاریخی عباسی اصفهان برگزار می‌شود. هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی در دو بخش مسابقه‌ای و غیر مسابقه‌ای برگزار می‌شود که بخش اول شامل رقابت «طراحان کسب‌وکار» و «فن‌آفرینی و تجاری‌سازی فناوری» و بخش دوم شامل «فرصت‌های سرمایه‌گذاری»، «نمایشگاه» و «نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی» است.

انتهای پیام

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا