فناوری اطلاعات

برای توسعه فناوری هسته‌ای با هیچ کشوری سر شوخی نداریم



به گزارش خبرنگار مهر، سید پژمان شیرمردی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه یزد با اشاره به فرا رسیدن روز ملی فناوری هسته‌ای و گرامیداشت یاد شهدای هسته‌ای اظهار کرد: بیستم فروردین یکی از نمادهای مقاومت ملت ایران در راستای دستیابی به اهداف بزرگ خود و نماد استقلال و اقتدار کشور است.

وی افزود: کشور ما در طول ۲۰ سال گذشته و در مسیر رسیدن به فناوری هسته‌ای با فراز و فرودهای زیادی روبه‌رو شد و با توجه به اینکه موضوع هسته‌ای و دستیابی به آن یک موضوع فنی و حق مسلم ملت ایران است، چرا در نظام سلطه و جبهه استکبار تلاطم‌های زیادی را ایجاد کرده است؟

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در این ۲۰ سال، استکبار و نظام سلطه برای کنترل فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران از روش‌های زیادی استفاده کرده است، تصریح کرد: نظام سلطه با استفاده از سه ابزار تهدید، تحریم و ترور تلاش کرد موتور پرشتاب صنعت هسته‌ای ایران را متوقف کند که هرگز موفق نشد و نخواهد شد و هم اکنون شاهد آن هستیم که ایران یکی از کشوهای پیشرفته در صنعت هسته‌ای است.

وی ادامه داد: دلایل مختلفی برای بیان اهمیت صنعت هسته‌ای و مطرح شدن آن به عنوان یک چالش برای نظام استکبار وجود دارد که یکی از این دلایل و مهمترین آن این است که صنعت هسته‌ای ایران به عنوان یک الگو برای سایر صنایع مطرح شده است.

ترس استکبار جهانی از الگو شدن صنعت هسته‌ای ایران برای سایر صنایع

شیرمردی بیان کرد: تحقیقات و توسعه فناوی و صنعتی سازی آن به دست محققان کشور با سرعت چشمگیری در حال پیشروی است و ترس نظام استکبار از این سرعت و الگو شدن صنعت هسته‌ای برای سایر صنایع است.

وی افزود: الگو شدن این صنعت برای کشورهای جهان اسلام از دیگر دلایل ترس نظام استکبار از پیشرفت صنعت هسته‌ای ایران است.

معاون سازمان انرژی اتمی کشور با بیان اینکه صنعت هسته‌ای کشور یک صنعت قدرت‌آفرین و اقتدارآفرین است، بیان کرد: حوزه هسته‌ای یکی از مؤلفه‌های قدرت‌آفرین برای کشور است و به عنوان جبهه اصلی مقابله در برابر زیاده‌خواهی‌های نظام استکبار در ۲۰ سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: حوزه هسته‌ای در بخش‌های مختلف بسیار پیشران است و می‌تواند صنایع مرتبط را حرکت دهد که این پیشران بودن از دیگر دلایل ترس نظام سلطه نسبت به توانایی هسته‌ای کشور است.

اهمیت تربیت نیروی بومی و متخصص در صنعت هسته‌ای کشور

شیرمردی، بومی بودن صنعت هسته‌ای را از دیگر دلایل ترس نظام سلطه دانست و تربیت نیروی بومی و متخصص در این صنعت را بسیار مهم و ویژه خواند.

وی با اشاره به جایگاه ایران در دنیا در حوزه هسته‌ای اظهار کرد: حوزه سلامت، محیط زیست، صنعت و حوزه امنیت غذایی، چهار حوزه مهمی است که صنعت هسته‌ای می‌تواند در آن بسیار اثرگذار باشد.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در بخش بهداشت با تولید رادیوداروها بیش از ۵۰۰ هزار نفر برای تشخیص بیماری خود از آن استفاده کردند و در بخش درمان تحقیقات زیادی برای تولید داروهای هسته‌ای برای درمان بیماری سرطان انجام شده که سرعت تحقیقات کشور با سرعت تحقیقات در دنیا در این زمینه برابر است.

وی افزود: استان یزد در بخش فعالیت‌های هسته‌ای در حوزه بهداشت عملکرد بسیار چشمگیری داشته که باعث افتخار کشور است و از ظرفیت این استان برای استریل کردن تجهیزات پزشکی از طریق این صنعت استفاده می‌شود.

بهره‌برداری از بزرگترین معدن اورانیوم کشور در بافق

شیرمردی با اشاره به بهره‌برداری از بزرگترین معدن اورانیوم کشور در شهرستان بافق گفت: پنج نقطه مهم استان یزد دارای معادن و تأسیسات مربوط به چرخه سوخت هسته‌ای است که بزرگترین آن در بافق قرار دارد و این بیانگر ظرفیت‌های استان در زمینه هسته‌ای است.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: برخی از عناصری که همراه اورانیوم استخراج می‌شود کاربری دارویی دارد که این عناصر در استان یزد نیز استخراج می‌شوند.

شیرمردی با اشاره به حق و حقوق ملت ایران در زمینه صنعت هسته‌ای تصرح کرد: برای توسعه فناوری هسته‌ای کشور با هیچ کشوری سر شوخی نداریم و جنجال نظام سلطه در راستای سلب رفاه و امنیت از ملت ایران است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا