فناوری اطلاعات

صادرات مواد شیمیایی تراشه آلمان به چین محدود می‌شود



آلمان ممکن است صادرات مواد شیمیایی مورد استفاده برای تولید نیمه رسانا به چین را در راستای اقدامات دولت برای کاهش قرار گرفتن در معرض تاثیر اقتصادی این ابرقدرت اقتصادی آسیایی، محدود کند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش کرد این اقدام هنوز در مراحل اولیه بحث و بررسی قرار دارد اما مقامات شرکت کننده در این مذاکرات، بر این نکته واقف هستند که چنین اقدامی می تواند به روابط تجاری با پکن آسیب بزند.

وزارتخانه‌های دولت آلمان گزارش بلومبرگ را تایید نکردند و سفارت چین در برلین، به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

این جدیدترین اقدامی است که آلمان در ارزیابی مجدد روابط با چین، مد نظر قرار داده است. دولت ائتلافی اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، برای دسترسی به بازار منصفانه‌تر، بزرگترین شریک تجاری خود را تحت فشار گذاشته است اما همزمان، نگرانی فزاینده ای نسبت به پکن به عنوان یک رقیب استراتژیک پیدا کرده است.

مرک و باسف، دو شرکت بزرگ آلمانی مواد شیمیایی هستند که در صورت اجرایی شدن هر گونه محدودیت صادرات ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند اما این دو شرکت، از اظهار نظر  در این باره خودداری کردند. در پی انتشار این گزارش، ارزش سهام شرکت مرک، ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرد.

یکی از منابع آگاه به بلومبرگ گفت: سریعترین و عملی ترین راه برای اجرای کنترل‌های صادراتی، قرار دادن کالاها و خدمات مربوطه در فهرست ملی استفاده دوگانه آلمان است.

اگر آلمان این محدودیت‌ها را دنبال کند، جا پای کشورهای شریکی می گذارد که با هدف قطع دسترسی چین به تامین برخی اقلام برای تولید ریزتراشه، اقداماتی انجام داده‌اند.

دولت هلند که خانه شرکت‌های سازنده تجهیزات تولید نیمه رسانای ASM International و ASML Holding است، ماه میلادی گذشته، برنامه‌هایی را برای محدودتر کردن بیشتر صادرات فناوری نیمه رسانا به منظور حفاظت از امنیت ملی تشریح کرد و به اقدام آمریکا برای محدود کردن صادرات تراشه به چین پیوست.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، در مارس اشاره کرده بود که برلین می تواند محدودیت‌هایی را برای صادرات به چین اعمال کند تا مانع از آن شود که آلمان برتری تکنولوژیکی خود را از دست دهد. سخنگوی دولت در آن زمان خاطرنشان کرده بود کنترل‌های صادراتی مربوط به فناوری باید دائما چک شده، مرتبا گسترش پیدا کرده و مدام به روز شوند.

دولت شولتس مشغول کار روی یک سند استراتژی مربوط به چین است که اواخر امسال اعلام خواهد شد. آلمان و اتحادیه اروپا به طور کلی، تلاش می‌کنند تا با عرضه یارانه‌ها، تولید تراشه‌های بیشتری را به این منطقه بیاورند.

شرکت تراشه‌ساز تایوانی TSMC که بزرگترین تراشه ساز جهان است، در حال مذاکره برای گشایش اولین کارخانه اروپایی خود در آلمان است و شرکت سازنده تراشه آمریکایی اینتل سال گذشته اعلام کرد که شهر ماگدبورگ آلمان را به‌عنوان محل مجتمع جدید تراشه‌سازی ۱۷ میلیارد یورویی خود انتخاب کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، آلمان از نخست وزیر چین برای گفتگو در ژوئن دعوت کرده است و شولتس در نوامبر گذشته، اولین رهبر گروه هفت کشور بود که از زمان شیوع پاندمی کووید ۱۹ به پکن سفر کرد.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا