اخبار سایت

چین از روغن دورریز غذا برای تولید سوخت هواپیما استفاده می‌کند



شهر شنگدو چین که به خاطر غذای محبوب فوندو شناخته شده، سالانه ۱۵۰ هزار تن روغن دورریز غذا تولید می‌کند. حال یک شرکت محلی این روغن‌های دورریز را جمع‌آوری کرده و پس از تصفیه، برای تولید سوخت پاک هواپیما صادر می‌کند.

این شرکت با بازیافت روغن‌های دورریز فوندو و دیگر رستوران‌های شنگدو، سالانه ۱۵۰ هزار تن روغن صنعتی تولید می‌کند که بخش عمده آن به اروپا و آمریکا صادر می‌شود.

این روغن پس از تبدیل به سوخت پاک، می‌تواند در کاهش اثر کربنی صنعت هوانوردی که ۲ درصد از انتشار کربن جهان را به خود اختصاص داده، موثر باشد. البته این سوخت هم‌اکنون سهم اندکی از سوخت مصرفی هواپیماها را تشکیل می‌دهد.

شرکت ژین‌شانگ در نظر دارد برای تولید انبوه این نوع سوخت پاک، تاسیسات مجزایی احداث کند. به دلیل حجم زباله‌های غذایی در چین، دولت به دنبال راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای بازیافت آنهاست تا از انتشار گاز متان کاسته شود.

در کارخانه بازیافت لائوگانگ شانگهای، ۵۰۰ میلیون لارو حشره سرباز سیاه به مصرف روزانه ۲۵۰۰ تن زباله‌های غذایی می‌پردازند. پسماند این حشرات نیز به کود تبدیل می‌شود. در جای دیگر از پسماندهای غذایی برای پرورش ماهی و تولید روغن ماهی استفاده می‌کنند.

بنابراین چین تلاش دارد با بازیافت خلاقانه زباله‌های غذایی، علاوه بر مقابله با بحران زباله، درآمدزایی نیز داشته باشد.

البته نگرانی‌های زیست‌محیطی در مورد برخی فرایندها وجود دارد، اما روند رو به رشد بازیافت در چین قابل توجه است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا