اخبار سایت

چاندرایان-۳؛ فرود ویکرام در قطب جنوبی ماه


عملیات فرود ویکرام حدود ساعت ۱۷:۴۵ به وقت محلی هند (۱۳:۱۵ به وقت تابستانی بریتانیا) شروع شد و سپس در ساعت ۱۸:۰۴ به وقت محلی هند با موفقیت روی سطح ماه فرود آمد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، خطاب به اتاق کنترل سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو) گفت: «هند اکنون روی ماه است.»

به گزارش ایتنا و به نقل از بی‌بی‌سی، نارندرا مودی که به صورت مجازی و به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد، گفت: «ماموریت موفقیت‌آمیز هند در ماه تنها مختص هند نیست.»

مودی «رویکرد انسان محور» هند را ستایش کرد و گفت: «یک زمین، یک خانواده، یک آینده در سراسر جهان طنین‌انداز است.»

یکی از اهداف اصلی ماموریت چاندرایان-۳، کشف آب در ماه است که به گفته دانشمندان می‌تواند در آینده به سکونت انسان در ماه کمک کند.

با موفقیت چاندرایان-۳، اکنون هند چهارمین کشوری است که به «فرود ملایم» روی ماه دست یافته است.

این موفقیت هند در حالی است که چند روز پیش فضاپیمای لونا-۲۵ روسیه هنگام تلاش برای سقوط در همان منطقه سقوط کرد.

قطب جنوبی ماه نوید ویژه‌ای در جستجوی آب به شکل یخ را می‌دهد؛ سطحی از ماه که آنجا در سایه دائمی قرار دارد بسیار وسیع است و دانشمندان می‌گویند به این معنی است که احتمال وجود آب در این مناطق وجود دارد.

ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق و چین همگی به فرود ملایم در نزدیکی استوای ماه دست یافته‌اند، اما هیچکدام ماموریت‌های موفقیت‌آمیزی به قطب جنوبی ماه انجام نداده‌اند.

دانشمندان می‌گویند چند دقیقه قبل از فرود بسیار مهم است، زیرا ماه‌نشین (فرودگر) تلاش می‌کند تا در منطقه‌ای «بسیار ناهموار، پر از دهانه‌ها و گودال‌ها و تخته‌سنگ‌ها» برخورد کند، و برخی پیش‌بینی می‌کردند که «۱۵ دقیقه وحشت» را باید سپری کنند.

 

پس از این فرود موفق، انتظار می‌رود که ایسرو در مرحله بعدی شروع به انتشار تصاویری از سطح ماه کند.

تلاش هند برای فرود ماموریت چاندرایان-۲ خود در نزدیکی قطب جنوبی ماه در سال ۲۰۱۹ ناموفق بود؛ این فضاپیما به سطح ماه برخورد کرد.

بنابراین همه نگاه‌ها به چاندرایان-۳، سومین تلاش هند، برای اکتشاف در بخش کمتر کاوش‌شده ماه دوخته شده بود.

این فضاپیما با یک مدارگرد، یک ماه‌نشین (فرودگر)، و یک ماه‌نورد در ۱۴ ژوئیه سال جاری از مرکز فضایی سریهاریکوتا در جنوب هند پرتاب شد.

«ویکرام» به نام ویکرام سارابهای بنیانگذار سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو) نامگذاری شده است و ماه‌نورد ۲۶ کیلوگرمی به نام «پراگیان» – واژه سانسکریت به معنی «خرد» – را در داخل خود حمل می‌کند.

چاندرایان-۱، اولین ماموریت ماه هند در سال ۲۰۰۸، وجود مولکول‌های آب را در سطح خشک و گرم ماه کشف کرد و مشخص کرد که ماه در طول روز دارای جو است.

مدارگرد چاندرایان-۲ تا امروز همچنان به دور ماه می‌چرخد و در حال تحقیقات است، اما فرودگر و ماه‌نورد آن نتوانست فرود ملایمی داشته باشد و در حین نشست بر سطح ماه سقوط کرد.

علیرغم شکست در فرود ملایم چاندرایان-۲، یک ماموریت کاملا هدررفته نبود؛ مدارگرد آن همچنان به گردش خود به دور ماه ادامه می‌دهد و به ویکرام کمک می‌کند تا تصاویر و داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل به زمین ارسال کند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا