اخبار سایت

۸ نکته باور نکردنی که نشان می‌دهد تراشه ماسک دنیا را تغییر خواهد داد!


این تراشه که Neuralink توسعه آن را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد، وعده داد که زندگی افراد دارای معلولیت را تغییر دهد که مانع از حرکت یا برقراری ارتباط آن‌ها می‌شود.

این تاجر که تسلا، پروژه موشک اسپیس ایکس و پلتفرم رسانه اجتماعی X را نیز اداره می‌کند، در گذشته ادعاهای متهورانه دیگری نیز در مورد این فناوری مطرح کرده است.

اما شروع آزمایش‌های انسانی و پس از سال‌ها آزمایش بحث‌برانگیز بر روی حیوانات، به این معنی است که این ادعاها سرانجام به مرحله آزمایش رسیده‌اند.

بر اساس گزارشی که روزنامه بریتانیایی «تلگراف» منتشر کرده، در اینجا به برخی از راه‌هایی اشاره می‌کنیم که تراشه مغز ماسک می‌تواند زندگی میلیون‌ها بیمار را تغییر دهد.

کنترل دستگاه‌ها و کامپیوترها
اطلاعات کمی در مورد هویت اولین بیمار Neuralink وجود دارد، اما کارآزمایی بالینی این شرکت روی کسانی بود که به دلیل آسیب نخاعی یا بیماری پیشرفته نورون حرکتی چهار پلژیک بودند.

این میلیاردر آمریکایی فاش کرد که اولین محصول این تراشه «تله پاتی» نامیده می‌شود، زیرا به صاحب آن اجازه می‌دهد فقط با فکر کردن، تلفن یا رایانه خود و تقریباً هر وسیله‌ای را از طریق آن‌ها کنترل کند.

کمک به نابینایان
ماسک همچنین ادعا کرد که یکی دیگر از استفاده‌های آینده این تراشه می‌تواند دادن قدرت بینایی به کسانی باشد که از آن بی‌بهره هستند.

او این فناوری را BlindSight نامید و اشاره کرد که این تراشه می‌تواند با تحریک بخش‌های بینایی قشر مغز، «دید مستقیم» را به مغز ارسال کند و تصویری ذهنی از جهان در مقابل بیمار ایجاد کند.

 

کمک به افراد دارای معلولیت برای راه رفتند در سال ۲۰۲۱
ماسک انتظار دارد که Neuralink بتواند عملکرد کامل بدن را به کسی که آسیب نخاعی دارد بازگرداند.

در حالی که این شرکت هیچ مدرکی برای حمایت از این جاه‌طلبی منتشر نکرده، دانشمندان دیگر به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند.

پیشگیری از صرع
ماسک همچنین حدس زده که می‌توان از ایمپلنت‌های مغزی برای کنترل حملات صرع استفاده کرد. در طول تشنج صرع، سلول‌های عصبی در مغز سیگنال‌های غیرطبیعی منتشر می‌کنند که باعث تشنج صرعی می‌شود.

دانشمندان آزمایش‌هایی را انجام داده‌اند تا ببینند آیا ایمپلنت‌های مغزی می‌توانند این سیگنال‌ها را پیش‌بینی کنند و به بیماران اجازه دهند از مصرف مواد مخدر جلوگیری کنند یا حتی با استفاده از تکانه‌های الکتریکی کاملاً با آن مقابله کنند یا خیر؟

بازی‌های ویدیویی
به موازات آن، در یکی از اولین نمایش‌های این فناوری، شرکت ماسک یک میمون را در حال انجام یک بازی ویدیویی با استفاده از سیگنال‌های مغزی خود نشان داد.

در این آزمایش به میمون آموزش داده شد که بازی را با استفاده از جوی‌استیک انجام دهد و سپس با آب میوه به او پاداش داده شد. سپس جوی‌استیک برداشته شد و میمون توانست به جای آن به بازی فکر کند.

تقویت حافظه انسان
از جمله ادعاهای گمانه‌زنانه‌تر و کاملاً اثبات نشده ماسک، استفاده از این تراشه برای تقویت حافظه انسان است. در ویدئویی از سال ۲۰۲۰، او ادعا کرد که او می‌تواند خاطرات را ذخیره و دوباره پخش کند.

با این حال، دکتر آدام رادرفورد، مدرس ژنتیک در دانشگاه کالیفرنیا، این ادعاها را بی‌معنی مطلق توصیف کرد.

 

ایده‌ها را به اشتراک بگذارید
این تاجر همچنین حدس زد که ایمپلنت‌های مغزی می‌توانند به انسان‌ها اجازه دهند که فقط با استفاده از افکارشان ارتباط برقرار کنند. در صحبت با پادکست جو روگان، او ادعا کرد که شما «نیازی به صحبت کردن ندارید.»

با این حال، ماسک اعتراف کرد که چنین پیشرفتی ممکن است زمان زیادی طول بکشد. وقتی برای تعیین جدول زمانی تحت فشار قرار گرفت، گفت: «پنج تا ده سال.»

زندگی با هوش مصنوعی
عجیب‌ترین ادعای ماسک پیرامون این تراشه، این است که مغز انسان را به کامپیوتر و اینترنت وصل می‌کند تا به همزیستی با هوش مصنوعی کمک کند.

در سال ۲۰۱۹، این میلیاردر تا آنجا پیش رفت که ادعا کرد که رابط‌های مغزی امکان «ادغام با هوش مصنوعی» را فراهم می‌کند تا انسان‌ها بتوانند به «همزیستی با هوش مصنوعی دست یابند.»

او ادعا می‌کند که این به انسان اجازه می‌دهد تا توانایی‌های شناختی خود را به سطوح مافوق بشری، برابر با هوش مصنوعی آینده افزایش دهد.

این تا حدودی با هدف معقول‌تر آن برای کمک به افراد دارای معلولیت شدید فاصله دارد، هدفی که بعید است تنظیم‌کننده‌ها برای آزمایش انسانی آن را تأیید کنند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا