اخبار سایت

هوش مصنوعی بر ۴۰ درصد مشاغل در سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت


بنا بر برآوردهای این سازمان، مشاغل در اقتصادهای بزرگ همچون بریتانیا حتی می‌توانند تا ۶۰ درصد تحت تاثیر قرار بگیرند. 

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است در شرایطی که اقتصادهای بزرگ در مجموع از تغییرات تازه منتفع خواهند شد، اقتصاد کشورهای در حال توسعه به احتمال بسیار کمتری خواهند توانست از مزایای هوش مصنوعی بهره ببرند. امری که به شکاف دیجیتال دامن زده و اختلاف درآمد بین کشورها را افزایش خواهد داد.

کریستالینا جورجیوا، رئیس‌ صندوق بین‌المللی پول، در این خصوص نوشت: «جهان در آستانه یک انقلاب فناوری است که می‌تواند باعث جهش در بهره‌وری شود، رشد جهانی را افزایش دهد و درآمد را در سراسر جهان بالا ببرد. اما همزمان این فناوری ممکن است سبب شود برخی معیشت خود را از دست بدهند چرا که بسیاری از کشورهای در حال توسعه زیرساخت یا نیروی کار ماهر برای بهره‌برداری از مزایای هوش مصنوعی را ندارند.»

او اضافه کرد: «تقریبا نیمی از مشاغل در معرض هوش مصنوعی ممکن است از فراگیر شدن آن سود ببرند و بهره‌وری‌شان افزایش پیدا کند. برای نیمی دیگر، برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی ممکن است کارهایی را که امروزه توسط انسان انجام می‌شود بر عهده بگیرند. امری که می تواند تقاضای نیروی کار را کاهش دهد و منجر به کاهش دستمزدها و کاهش استخدام شود.»

در گزارش منتشره توسط این صندوق آمده است: «شغل‌هایی که نیاز به قوه قضاوت دقیق، حل خلاقانه مسئله، یا تفسیر داده‌های پیچیده دارند (مواردی که به طور سنتی در حوزه حرفه‌ای با تحصیلات عالی آموزش داده می‌شوند) ممکن است با الگوریتم‌های هوش مصنوعی پیشرفته جایگزین شوند.»

 

اگرچه ممکن است برای کارگران جوان‌تر استفاده از فرصت‌هایی که هوش مصنوعی به ارمغان می‌آورد آسان‌تر باشد، با این حال برآورد می‌شود کارگران مسن‌تر برای سازگاری با این پدیده جدید با مشکل مواجه شوند.

خانم جورجیوا هشدار داد: «در بیشتر سناریوها، هوش مصنوعی احتمالاً نابرابری کلی را تشدید می‌کند. روند نگران‌کننده‌ای که سیاست‌گذاران باید فعالانه به آن بپردازند تا از دامن زدن بیشتر این فناوری به تنش‌های اجتماعی جلوگیری کنند.»

پیشتر در ماه مارس گلدمن ساکس، بزرگترین بانک سرمایه‌گذاری جهان، در گزارشی اعلام کرده بود که هوش مصنوعی می‌تواند بیش از ۳۰۰ میلیون شغل را مختل کند.

محبوبیت روزافزون هوش مصنوعی در میان جوامع و تغییراتی که می‌تواند بر مشاغل اثرگذار باشد باعث شده تا کشورهای جهان به فکر وضع مقررات بر آن بیفتند.

ماه گذشته، مقامات اتحادیه اروپا به یک توافق موقت برای درج اولین قانون جامع جهان جهت تنظیم نحوه استفاده از هوش مصنوعی دست یافتند. پارلمان اروپا در اوایل سال جاری پیش‌نویس این قانون را به رای خواهد گذاشت، هرچند قانون مصوب دستکم تا سال ۲۰۲۵ اجرایی نخواهد شد.

ایالات متحده، بریتانیا و چین نیز به دنبال قانون‌گذاری در این حوزه هستند، با این وجود هنوز این کشورها پیش‌نویس طرح‌های خود را منتشر نکرده‌اند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا