فناوری های نوین

سه پروژه کلان ملی در حوزه نفت/ توسعه فناوری تولید سوخت هیدروژن



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، توافق‌نامه همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و وزارت نفت توسط حسن زمانیان، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری برای مدت سه سال به امضاء رسید.

ایجاد و توسعه همکاری‌ها در زمینه اجرای پروژه‌ کلان ملی با در نظر گرفتن همه امکانات دوطرف شامل فنی، تجربه نیروی انسانی و تخصص از هدف امضای این توافق‌نامه به شمار می‌آیند.

دو طرف بر اساس توافق‌نامه همکاری مشترک و با توجه به قوانین و ضوابط، موارد:

تدوین دانش فنی تولید هلیوم مایع، توسعه فناوری تولید سوخت هیدروژن در مقیاس صنعتی، تدوین دستورالعمل‌ها و راهکارهای فنی و عملیاتی با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنایع و واحدهای صنعتی مرتبط با حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و همکاری در زمینه رفع نیازمندی‌های پژوهشی و فناوری اعلام ‌شده از طرف وزارت نفت به سازمان پژوهش‌های علمی وصنعتی ایران را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

اولین طرح همکاری هلیوم مایع است که خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی مانند چگالی کم، هدایت حرارتی بالا، نقطه جوش کم و پتانسیل یونیزاسیون بالا دارد و چون این محصول در کشور تولید نمی شود از طریق واردات تامین می شود و از جهات راهبردی از قبیل: کاربردهای دفاعی، کاربردهای پزشکی، کاربردهای هسته‌ای، کاربرد در تولید مواد پیشرفته دارای اهمیت فراوانی است.

دومین طرح مورد همکاری سوخت پاک هیدروژن است و از آنجا که وزن هیدروژن از هوا کمتر است مولکول‌های دو اتمی هیدروژن که به شکل گاز هستند به لایه های بالایی جو زمین فرار می کنند و به ندرت در جو زمین به صورت خالص یافت می شود، درست مانند گاز هلیوم. آتش گرفتن گاز هیدروژن و سوختن با اکسیژن منجر به تولید آب می شود و انرژی زیادی آزاد می کند. ممکن است در این واکنش مقادیر کمی نیتروژن اکساید نیز همراه با بخار آب تولید گردد. در واقع این ساز و کار پایه ای سوخت هیدروژنی است.

با توجه به آزمایشگاه‌ها و قابلیت‌های موجود در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران درخصوص بهینه سازی مصرف انرژی و افتتاح اولین و تنها مجتمع آزمایشگاهی و تحقیقاتی سیستم‌های تهویه مطبوع کشور این قابلیت در سازمان پژوهش‌ها وجود دارد تا مصرف انرژی در صنایع و واحدهای صنعتی مرتبط با حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی مورد بررسی قرار گیرد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا