اخبار سایت

متا نحوه تصمیم‌گیری هوش مصنوعی برای آنچه کاربران می‌بینند را فاش کرد



کمپانی متا پلتفرمز در یک یادداشت طولانی وبلاگی که هدف آن تا حدی پاسخ به انتقادها در خصوص عملکرد برنامه‌های کاربردی آن بود، روند کار ابزارهای هوش مصنوعی را توضیح داد که در تصمیم‌گیری درباره انواع محتوایی که در این برنامه‌ها نشان داده می‌شوند، به‌کار می‌روند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، نیک کلگ، معاون سابق نخست‌وزیر بریتانیا و مدیر امور بین‌المللی متا، گفت که متا از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که محتوای موجود در فیدها و «پست‌هایی که می‌بینید، به احتمال بیشتری برای شما مرتبط و جالب باشند».

و او همچنین گفت که متا روش‌های جدیدی را برای افراد اضافه می‌کند تا این سیستم‌ها را کنترل کنند و به افراد امکان می‌دهد تا آنچه در این برنامه‌های کاربردی نشان داده می‌شوند، کنترل کنند.

متا گفت تصمیم گرفته تا در قالب «بخشی از مشی اخلاقی گشوده‌تر، شفافیت و مسئولیت‌پذیری در پاسخگویی» اطلاعات بیشتری در مورد هوش مصنوعی ارائه کند، و نیز با توجه به این واقعیت که این فناوری، هم در حال رشد است و هم بحث برانگیزتر می‌شود.

کلگ نوشت: «با پیشرفت‌های سریع فناوری‌های قدرتمندی مانند هوش مصنوعی مولد، درک‌شدنی است که افراد هم از امکانات آن هیجان‌زده باشند و هم نگران خطرات آن. ما بر این باوریم که بهترین راه برای پاسخ به این نگرانی‌ها، صراحت و صداقت و بی‌پرده بودن است.»

نسخه کامل یادداشت وبلاگی توضیحی شامل ۲۲ «کارت سیستم» است که قصد دارد کارکرد ابزارهایی که در فیس‌بوک و اینستاگرام برای رتبه‌بندی محتوا استفاده می‌شود، توضیح دهد. این کدها را می‌توان در سایت شفافیت متا یافت.

 

متا نحوه تصمیم‌گیری هوش مصنوعی برای آنچه کاربران می‌بینند را فاش کرد

این «کارت سیستم»‌ها نحوه عملکرد هوش مصنوعی را در ویژگی‌های خاص توضیح می‌دهد؛ از جمله در «اینستاگرام اکسپلور»، صفحه‌ای که طیفی از پست‌های حساب‌هایی را نشان می‌دهد که کاربر پیش از این، آن‌ها را دنبال نکرده است. این کار با گرد‌آوری پست‌ها و بررسی اینکه آیا آن‌ها قوانین را مراعات می‌کنند یا نه، انجام می‌شود. سپس از نشانه‌‌هایی، از جمله اینکه آیا افراد، پیش‌تر محتوای مشابهی را دوست داشته‌اند یا نه، استفاده می‌کند و از مرحله دوم برای رتبه‌بندی محتوای مرحله اول بهره می‌گیرد، و تصمیم می‌گیرد که کدام‌یک از این پست‌ها به احتمال زیاد جالب است.

همین کارت نشان می‌دهد که کاربران چگونه می‌توانند  با اقدام به حذف محتوایی که جالب نیست، سیستم را کنترل کنند. برای مثال، صفحه «اکسپلور» دکمه‌ای دارد که به افراد امکان می‌دهد بگویند [به آن موضوع] «علاقه‌مند نیستند»، و همچنین دکمه‌ای دارد که به افراد امکان می‌دهد این صفحه را بدون استفاده از ویژگی‌های شخصی‌سازی ببینند.

«متا» همچنین تلاش خواهد کرد درک نحوه رتبه‌بندی این محتوا را برای افراد ساده‌تر کند. این کار شامل «پاپ‌آپ»‌هایی است که نشان می‌دهند، بر فرض، چرا یک پست خاص، گلچین شده و در اکسپلور آمده است، و همچنین دربردارنده تعهد به مشارکت با پژوهشگران به منظور شناخت بهتر آن مدل‌های هوش مصنوعی به روشی عمیق‌تر است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا