اخبار سایت

در دادگاه محاکمه گوگل چه خواهد گذشت؟



دولت آمریکا به نیمه مبارزه دادگاهی خود علیه شیوه‌های انحصارطلبانه گوگل برای تسلط بر جست‌وجوی آنلاین و بعضی از جنبه‌های تبلیغات رسیده است. در محاکمه‌ای که از ۱۲ سپتامبر آغاز شد و قرار است تا اواسط نوامبر ادامه پیدا کند، وزارت دادگستری آمریگا، گوگل را به دستکاری مزایده‌های آنلاین برای فروش تبلیغات متهم کردند. گوگل این صنعت چند میلیارد دلاری را که سهم قابل توجهی در درآمدش دارد، تحت سلطه نگه داشته است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، رویترز در گزارشی، پنج نکته مهمی را بررسی کرده که از آغاز محاکمه گوگل تاکنون، مطرح شده است:

گوگل برای حفظ انحصارطلبی خود در حوزه جست‌وجوی آنلاین، میلیاردها دلار پول می‌دهد

شاهدانی از شرکت‌های وریزون، سامسونگ و خود گوگل، درباره پرداخت سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار از سوی گوگل برای تضمین حفظ جایگاهش به عنوان موتور جست‌وجوی پیش فرض در تلفن‌های هوشمند و مرورگر، شهادت دادند. مدیران عامل دو موتور جست‌وجوی داک داک گو (DuckDuckGo) و نیوا (Neeva)، استدلال کردند که قرار گرفتن گوگل به عنوان موتور جست‌وجوی پیش فرض، به کسب و کار آنها آسیب زد. نیوا امسال تعطیل شد.

جیمز کولوتوروس از گوگل که درباره توافق توزیع جست‌وجو با سازندگان دستگاه‌های اندرویدی و اپراتورهای تلفن همراه مذاکره کرده است، شهادت داد که این توافق‌ها، به جست‌وجوی گوگل، وجهه انحصاری داده و گوگل رعایت این توافق‌ها را رصد می‌کند.

نفوذ جست‌وجوی گوگل به نفوذ در فضای تبلیغات آنلاین و قیمت‌های بالاتر منتهی شد

آدام جودا، مدیر گوگل اظهار کرد که این شرکت از فرمولی برای تعیین ارزش بلندمدت از جمله کیفیت تبلیغات استفاده کرده است تا مشخص کند کدام تبلیغات کننده، برای تبلیغاتی که مقابل دیده کاربر به نمایش گذاشته می‌شود، برنده خواهد شد و گوگل از مکانیزم تنظیماتی، برای اصلاح قیمت تبلیغات استفاده کرده است.

جاشوا لوکاک، مدیر رسانه جهانی شرکت «یو ام ورلد واید» شهادت داد که گوگل، بازار تبلیغاتی که در کنار جست‌وجوها نمایش داده می‌شود را تحت سلطه داشته و قیمت‌ها را در مدت ۱۰ سال گذشته، افزایش داده است. جری دیچلر، مدیرکل تبلیغات و نائب رئیس گوگل اذعان کرد که گوگل در سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از تبلیغات جستجو به دست آورده است.

انبوه تقاضاهای جست‌وجو در گوگل می‌تواند یک مزیت هوش مصنوعی باشد

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت شهادت داد دسترسی به تقاضاهای جست‌وجو مانند دسترسی عظیمی که گوگل دارد، نه تنها به بهبود موتور جست‌وجوی بینگ کمک خواهد کرد بلکه می‌تواند به این شرکت برای تسلط در فضای هوش مصنوعی هم کمک کند. وی گفت: بهبود هوش مصنوعی، مستلزم نیروی رایانشی یا سرورها و داده‌هایی برای آموزش نرم افزار است.

دفاع شماره یک گوگل: ما بزرگیم چون خوبیم

گوگل استدلال کرده که ادعای دولت آمریکا مبنی بر این که گوگل، با داشتن سهم بازار عظیم، قانون را زیر پا گذاشته است، اشتباه است. این موتور جست‌وجو به دلیل کیفیت خود، محبوب شده و کاربران ناراضی می‌توانند به راحتی از موتور جست‌وجوی دیگری استفاده کنند.

ادی کیو، نائب رئیس بخش خدمات اپل، از جست‌وجوی گوگل تمجید و تصدیق کرد که سازندگان تلفن هوشمند، با مایکروسافت و داک داک گو که از جست‌وجوی بینگ استفاده می‌کند، دیدارهایی داشتند اما آنها را ناکافی یافتند.

دفاع شماره ۲ گوگل: پیش فرض آن قدر ها هم مفید نیست

هر چند گوگل، سالانه میلیاردها دلار پول پرداخت می‌کند تا موتور جست‌وجوی پیش فرض در دستگاه‌های اپل و اندروید باشد، وکلای این شرکت استدلال می‌کنند که پیش فرض بودن به معنای آن نیست که کاربران اگر رضایت نداشته باشند، همچنان از گوگل استفاده می‌کنند.

جان اشمیت لاین، وکیل ارشد گوگل گفت: موفقیت مایکروسافت برای قرار دادن موتور جست‌وجوی خود به عنوان موتور جست‌وجوی پیش فرض در گوشی‌های وریزون در سال ۲۰۰۸ و بلک بری و نوکیا در سال ۲۰۱۱، به این ختم شد که کاربران، بینگ را کنار گذاشته و بیشتر جست‌وجوهای خود را در گوگل انجام دادند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا