فناوری اطلاعات

«درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان» رونمایی می‌شود/شیراز؛ میزبان اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها



رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) درباره برگزاری اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری گفت: در این اجلاس که ۲۱ تا ۲۳ اردیبهشت در شیراز برگزار می‌شود، درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان (دانا) رونمایی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سید احمد فاضل‌زاده امروز در نشست خبری اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که در محل مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) برگزار شد، گفت: این اجلاس در هر فصل یکبار در کشور برگزار می‌شود. تا کنون در شهر شیراز برگزار نشده بود و این اولین بار است که این اجلاس در شیراز برگزار می‌شود.

 وی با بیان این‌که ۳۰۰ مهمان از رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در این اجلاس شرکت خواهند کرد، گفت: چند تن از اعضای هیئت دولت به این اجلاس دعوت شده‌اند. وزیر علوم، به نوعی میزبان این اجلاس هستند.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام با اشاره به نگاه ویژه وزارت علوم به این مرکز، گفت: وزارت علوم، به‌ویژه دولت سیزدهم، دیدگاه ویژه‌ای به این مؤسسه دارند و با توجه به این‌که دکتر زلفی‌گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سال‌های گذشته از پایه‌گذاران این مؤسسه بودند، توجه ویژه‌ای به خدمات این مؤسسه دارند.

ماموریت‌های ISC

وی درباره ماموریت‌ها و وظایف مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) توضیح داد: ما از سال ۱۳۸۷ علاوه بر رصد و پایش حوزه‌های علم و فناوری در کشور، وضعیت جایگاه و رصد مؤسسه‌های جهان اسلام را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به گفته فاضل‌زاده؛ بر اساس این ماموریت‌ها تصمیم بر این است که رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از نزدیک بازدیدی از این مجموعه انجام دهند تا اهمیت این موضوع تبیین شود.

رییس پایگاه ISC با اشاره به شعار سال ۱۴۰۲ گفت: جامعه علم و فناوری در کشور قطعاً در تحقق شعار سال که «مهار تورم و رشد تولید» است، نقش دارد و بر همین اساس امیدواریم با تقویت و افزایش تولید علم و فناوری در زیست بوم اقتصاد دانش‌بنیان در مجموعه وزارت علوم و وزارت‌خانه‌های دیگر مثل وزارت بهداشت و حوزه‌های مختلف بتوانند این قسمت را هم دنبال کنند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در این مؤسسه تجمیع اطلاعات کشور را در حوزه‌ها داریم و می‌توانیم رصد کنیم که هر بخشی در چه وضعیتی قرار دارد. 

افتتاح بخشی از سامانه سکوهای علم وفناوری کشور

فاضل‌زاده در مورد برنامه‌های اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، گفت: این اجلاس در سه روز برنامه‌ریزی شده است و از ۲۱ تا ۲۳ اردیبهشت برگزار خواهد شد. در روز نخست بخشی از سامانه سکوهای علم وفناوری کشور افتتاح می‌شود که یک بخش آن پیش از این افتتاح شده بود.

وی خاطر نشان کرد: درگاه آشنایی با نخبگان آینده‌سازان (دانا) نیز در روز اول این اجلاس رونمایی می‌شود.

رییس پایگاه ISC درباره سخنرانی‌های این اجلاس، توضیح داد: در روز اول این اجلاس، مدیرکل حوزه وزارتی اهداف اجلاس را تبیین خواهد کرد.  حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رستمی؛ رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، آیت‌الله دژکام؛ نماینده ولی فقیه در شیراز، حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و  دکتر ایمانیه استاندار فارس و دکتر زلفی‌گل؛ وزیر علوم در بخش افتتاحیه سخنرانی خواهند داشت. 

عرضه محصولات فناورانه در نمایشگاه فناوری

وی با بیان این‌که در این اجلاس هفته شیراز با علم و فناوری عجین می‌شود، ادامه داد: در این اجلاس بعد از مراسم افتتاحیه، نمایشگاه فناوری افتتاح خواهد شد که در آن محصولات فناورانه پارک علم و فناوری فارس و دانشگاه‌های شیراز و شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود. 

فاضل‌زاده اظهار کرد: در این اجلاس چندین نشست و جلسه موازی در مورد تالیف کتب درسی دانشگاه‌ها، فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری و مسائل مرتبط با کنکور ارائه خواهد شد. همچنین بخشی از برنامه نیز در مورد آیین‌نامه‌ها خواهد بود.

وی با بیان این‌که کتاب «آنچه باید در مورد فعالیت‌ها و خدمات ISC بدانیم» در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت، ادامه داد: در روز دوم اجلاس چند سخنران ویژه از جمله دکتر مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی را خواهیم داشت. همچنین میزگرد فرهنگی و دانشگاهی؛ بایدها ونبایدها در مورد مسائل اجتماعی برگزار می‌شود. دکتر مردانی؛ رییس بسیج اساتید کشور نیز سخنرانی خواهند داشت.

وی ادامه داد: در روز پایانی این اجلاس که تا ظهر ادامه می‌یابد، بحث تعاملات علمی و بین‌المللی و اعطای پژوهانه به اعضای هیئت‌علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته فاضل‌زاده در بخش انتهایی این اجلاس، مرکز ارزیابی نظارت و تنظیم کیفیت وزارت علوم، از رؤسای برگزیده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم وفناوری تقدیر خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در مجموعه وزارت علوم حدود ۱۲۰ مجموعه دانشگاهی، ۴۰ پارک علم و فناوری و ۳۰ پژوهشگاه و در مجموع ۱۸۰ مرکز داریم که این مراکز از سال گذشته ارزیابی شدند و مراکزی که بر اساس شاخص‌ها نسبت به بقیه بهتر بودند، در این مراسم تقدیر می‌شوند.

انتهای پیام

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا