اخبار سایت

دوبی میزبان تاکسی‌های پرنده خواهد بود



تصور کنید که سوار یک تاکسی پرنده برقی شیک و تقریباً بی‌صدا شده‌اید و در عرض چند دقیقه در سراسر دبی می‌چرخید. این چشم انداز آینده نگرانه در شرف تحقق است، زیرا این شهر برای راه‌اندازی اولین سرویس تاکسی هوایی تجاری جهان تا اوایل سال ۲۰۲۶ آماده می‌شود، در حالی که برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای آغاز آن در سال ۲۰۲۵ نیز دارد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این ابتکار یک تلاش مشترک بین شرکت «جوبی اوییشن»(Joby Aviation)، شرکت پیشگام در هواپیماهای برخاست و فرود عمودی الکتریکی(eVTOL)، سازمان راه و ترابری دبی(RTA) و شرکت اسکای‌پرتز(Skyports) توسعه‌دهنده زیرساخت پیشرو برای حمل و نقل هوایی پیشرفته(AAM) است.

این قرارداد به شرکا جوبی حقوق انحصاری برای استفاده از تاکسی‌های هوایی در دبی را به مدت شش سال اعطا می‌کند و موقعیت شهر دبی را به عنوان یک مرکز جهانی نوآوری و پیشگام در راه‌حل‌های حمل و نقل پایدار مستحکم می‌کند.

مشارکت برای حمل و نقل شهری پایدار
جوبن بیورت، بنیانگذار و مدیر عامل Joby Aviation می‌گوید: شراکت با دولت دبی برای نشان دادن ارزش سفرهای هوایی پایدار به جهان باعث افتخار است. این مشارکت فراتر از حمل و نقل صرف است. این گواهی بر تعهد دبی به پیشبرد مرزها و پذیرش آینده تحرک است.

تاکسی پرنده انقلابی Joby تغییر حمل و نقل روزانه در دبی را نوید می‌دهد و با آن می‌توان مسافت ۴۵ دقیقه‌ای از فرودگاه بین‌المللی دبی به منطقه جمیرا با خودرو را تنها ظرف ۱۰ دقیقه طی کرد.

این تاکسی پرنده برقی با ظرفیت یک خلبان و چهار مسافر و سرعت کروز تا ۳۲۲ کیلومتر در ساعت، حمل و نقل برقی و تقریباً بی‌صدا را همراه با جابجایی سریع، راحت و سازگار با محیط زیست ارائه می‌دهند.

مطر طایر مدیر کل و رئیس هیئت مدیره اجرایی سازمان راه و ترابری دبی می‌گوید: سرویس تاکسی هوایی بخشی از تلاش‌های سازمان راه و ترابری دبی برای پذیرش فناوری‌های حمل و نقل آینده است و یک گزینه جدید و کارآمد جابجایی را برای ساکنان و گردشگران دبی ارائه می‌دهد. این ادغام یکپارچه با شبکه حمل و نقل موجود دبی، تجربه سفری روان و متصل را تضمین می‌کند و دردسر جابجایی بین حالت‌های مختلف حمل و نقل را از بین می‌برد.

شرکت جوبی برای اطمینان از راه‌اندازی و بهره‌برداری یکپارچه با شرکت اسکای‌پرتز همکاری کرده است که چهار ایستگاه را که به صورت استراتژیک در سراسر دبی قرار دارند، طراحی، ساخت و راه‌اندازی می‌کند. این ایستگاه‌ها به راحتی در مکان‌های کلیدی مانند فرودگاه بین‌المللی دبی، جزیره جمیرا، مارینا دبی و مرکز شهر دبی قرار خواهند گرفت و دسترسی آسان را برای ساکنان و بازدیدکنندگان به طور یکسان تضمین می‌کنند.

علاوه بر این، تعهد جوبی به مشارکت‌های محلی فراتر از زیرساخت‌ها است. این شرکت یک نهاد عملیاتی محلی در نظر گرفته است و قصد دارد بیشتر تیم عملیاتی خود را از درون خود دبی جذب کند. این رشد استعدادهای محلی را تقویت می‌کند و درک عمیق نیازها و مقررات منحصر به فرد شهر را تضمین می‌کند.

این ابتکار پیشگامانه بر اساس سوابق چشمگیر جوبی از جمله تبدیل شدن به اولین شرکتی که با تاکسی پرنده برقی در شهر نیویورک پرواز کرد، تأسیسات تولیدی خود را در کالیفرنیا تأسیس کرد و حتی یک هواپیمای عمودپرواز را به وزارت دفاع ایالات متحده تحویل داد.

شرکت جوبی با بیش از دو میلیارد دلار سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران برجسته‌ای مانند شرکت‌های تویوتا، دلتا ایر لاین و اوبر، موقعیت خوبی برای ایجاد تحول در حمل و نقل شهری دارد که با چشم انداز جاه طلبانه دبی شروع می‌شود.

این توافق همچنین نشان دهنده حمایت بی‌دریغ حاکمان دبی برای نمایش این شهر به عنوان یک رهبر جهانی در فناوری تاکسی‌های پرنده است. این همکاری یک چارچوب نظارتی جامع و استانداردهای ایمنی دقیق را برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از این سرویس تحول آفرین تضمین می‌کند.

در حالی که دبی برای پرواز با تاکسی‌های پرنده آماده می‌شود، امکانات چنین ابتکاری برای آینده حمل و نقل شهری بی حد و حصر است. شهری را تصور کنید که ازدحام ترافیک در آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته، هوایی پاک‌تر و شبکه حمل و نقل سریع‌تر و متصل‌تری دارد.

این فناوری نوآورانه این پتانسیل را دارد که نه تنها نحوه سفر مردم در دبی بلکه نحوه رویکرد شهرهای سراسر جهان به برنامه‌ریزی شهری و پایداری را نیز متحول کند.

ابتکار بلندپروازانه استفاده از تاکسی‌های پرنده در دبی گامی جسورانه به سوی آینده‌ای است که نشان دهنده تعهد تزلزل ناپذیر این شهر به نوآوری است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا