اخبار سایت

تراشه مغزی؛ رقابت بین سازندگان در میان یک جنجال اخلاقی


پدیده جدید دنیای فناوری و پزشکی موسوم به “تراشه مغزی” بار دیگر جنجال‌های اخلاقی گسترده و همچنین چالش‌های علمی، حقوقی و مالی را به راه انداخته است.

چندروز پیش، ایلان ماسک اعلام کرد که شرکت فناوری عصبی او، نورالینک، برای اولین بار موفق به کاشت تراشه در مغز انسان شده است.

این شرکت با تایید FDA، در حال آزمایش برای کمک به افراد فلج نخاعی برای کنترل دستگاه‌های خارجی با استفاده از افکار فرد است.

طبق گزارشی که وب سایت psypost منتشر کرده است، کاشت تراشه، تنها شروع یک تلاش بالینی طولانی مدت است. ، نورالینک در مسیر خود با چالش‌های بی‌شماری از جمله موانع مالی و معضلات اخلاقی و البته عرصه‌ای پر از رقیب مواجه است مثل ادعای بدرفتاری با حیوانات آزمایشگاهی و خروج مدیران کلیدی شرکت نورالینک.

ساخت اولین رابط مغز و کامپیوتر به سال 1963 برمی‌گردد، بنابراین فناوری نورالینک به عنوان نسل بعدی این رابط ها، با الکترودهای متعدد، دقت بهبود یافته، ایمنی بهتر و سازگاری بالاتر با بدن انسان ساخته می‌شود.
 

در عرصه رقابت برای توسعه این تراشه‌ها، نورالینک با Synchron، یک شرکت استرالیایی رقابت می‌کند. (Synchron از شبکه‌ای از الکترودهای کوچک استفاده می‌کند که از طریق عروق خونی در مغز عبور می‌کند)، بنابراین دستاوردهای آزمایش‌های بالینی Synchron، چالش بزرگی برای تلاش نورالینک، برای تجاری‌سازی نسل بعدی رابط‌‌های مغز و کامپیوتر است.

ملاحظات اخلاقی پیرامون آزمایش‌های نورالینک به ایمنی بیمار نیز تعمیم می‌یابد، زیرا انتخاب داوطلبان برای مطالعات ایمپلنت مغزی، از معیارهای واجد شرایط بودن، خطرات ذاتی و ضرورت حمایت پزشکی طولانی‌مدت، امری بسیار دشوار است.

نام این تراشه، Telepathy است که ممکن است به ایجاد انتظارات غیر واقعی در میان کاربران منجر شود، چرا که ارتباط  و رضایت آگاهانه برای اطمینان از درک کاربران از مزایا و خطرات احتمالی، از جمله احتمال آسیب شدید مغزی، ضروری است.

همانطور که نورالینک تحقیقات خود را پیش می‌برد، حفظ تعهد به یکپارچگی تحقیقات و مراقبت از بیمار برای جلوگیری از آسیب به بیماران و خانواده‌های آنها بسیار مهم است. در زمینه رشد نوروتکنولوژی، اجتناب از تکرار آزمایش‌های فاجعه‌بار برای پیشبرد تحقیقات و استفاده مؤثر از اکتشافات و تحقیقات اخیر، بسیار مهم است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا