فناوری های نوین

برچسب‌های ضد جعلی مبتنی بر الماس طراحی شد



به گزارش خبرگزاری مهر، رقابت فناوری ضدجعل با متقلبان وارد مرحله جدیدی شده است، هر قدر که ابزارهای ضدجعل با کمک فناوری رشد کرده و پیشرفته‌تر می‌شوند و محصولاتی نظیر هولوگرام، جوهر ترموکرومیک و برچسب‌های شناسایی فرکانس رادیویی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما متقلبان نیز ایده‌ها و فناوری‌های جدیدی را به کار می‌گیرند، بنابراین با گذشت زمان تقابل این دو گروه وارد مراحل جدیدتری می‌شود.

به تازگی، تیمی از محققان به سرپرستی دکتر ژیقین چو از گروه مهندسی برق و الکترونیکی دانشگاه هنگ کنگ (HKU)، به همراه لی شائو از دانشکده الکترونیک و فناوری اطلاعات دانشگاه سون‌یات‌سن و و پروفسور چی وانگ از انستیتوی اپتوالکترونیک دانشگاه پکینگ یک راه حل فناورانه پیشگام را ارائه کرده‌اند که جعل‌کنندگان هیچ پاسخی به آن ندارند.

تیم دکتر چو برچسب‌های ضد جعلی مبتنی بر الماس را ایجاد کرده است که در این صنعت بی‌نظیر بوده از آن به عنوان الگوهایی غیرقابل شبیه‌سازی یا PUF یاد می‌شود.

این تیم با کاشت الماس‌های مصنوعی کوچک، معروف به میکروذرات الماس، روی صفحه سیلیکون با استفاده از روشی به نام رسوب بخار شیمیایی (CVD) این برچسب‌ها را ساختند.

میکروذرات الماس، هم از نظر شکل و اندازه با هم متفاوت هستند، هنگامی که روی بستر سیلیکون پراکنده می‌شوند، الگوی منحصر به فردی را تشکیل می‌دهند. چنین الگویی را نمی‌توان شبیه‌سازی و تکرار کرد، بنابراین نور را به روشی منحصر به فرد پراکنده می‌کند. به عبارت ساده، این یک الگو “اثر انگشت” منحصر به فرد از آنچه با استفاده از تلفن اسکن می‌شود، تشکیل می‌دهد.

سطح دوم، منحصر به فرد بودن این فناوری است، امنیت در این فناوری از این واقعیت ناشی می‌شود که این میکروذرات الماس دارای نقص‌هایی هستند که به عنوان مراکز حفره سیلیکون (SIV) شناخته می‌شوند.

مراکز حفره سیلیکون به میکروذرات الماس خاصیت نوری منحصر به فردی می‌دهند، هنگامی که نور سبز روی آنها می‌درخشد، نور مادون قرمز نزدیک از آنها منتشر می‌شود و همین امر باعث می‌شود آنها به راحتی قابل شناسایی باشند. این امضاهای نوری منحصر به فرد می‌توانند در کدهای پیشرفت و امنیت بسیار بالا که توسط یک اسکنر ساده تلفن هوشمند و/یا میکروسکوپ فلورسانس کانفوکال قابل خواندن است، ترکیب و دیجیتالی شوند.

از همه مهمتر، این برچسب‌های مبتنی بر الماس برای استفاده در محصولات تجاری بسیار مناسب هستند زیرا بسیار سخت هستند، در آزمایش‌ها در برابر گرما، مواد شیمیایی و آسیب فیزیکی بسیار مقاوم هستند. مزیت دیگر آنها ارزان بودن است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا