دانش و علم

مجموعه‌های دولتی نقش نخبگان را ببینند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان، فرشاد سلیمانی گفت: بنیاد ملی نخبگان به فرموده رهبر معظم انقلاب تشکیل شده و ایشان برای تشکیل این ساختارها بسیار دغدغه دارند. همین که خود ایشان پیشنهاد می‌دهند که یک سازمان و نهاد و مؤسسه تشکیل شود نشان اهمیت موضوع است.

سلیمانی در ادامه با اشاره به اقدامات و برنامه‌های مأموریتی این بنیاد تصریح کرد: بنیاد نخبگان سعی کرده حمایت مادی و معنوی از جامعه نخبگان داشته باشد. همچنین شناسایی نخبگان، هدایت نخبگان، نگهداشت نخبگان، سیاستگذاری و قانون‌گذاری در سطوح بالا با استفاده از دستگاه‌های قانونگذار، از دیگر رسالت‌ها و مأموریت‌های این بنیاد است.

سرپرست معاونت توسعه بنیاد ملی نخبگان افزود: در طول بیست سال اخیر در برخی از بخش‌ها بنیاد خوب عمل کرده و در برخی موضوعات باید تقویت شود، چرا که حمایت از بنیاد در دولت‌های مختلف متفاوت بوده است.

وی یادآوری کرد: بنا نیست بنیاد به‌عنوان نماینده دولت با یک صنفی از جامعه در ارتباط باشد بلکه بناست تا بنیاد به صورت دو طرفه عمل کند تا هم خواسته نخبگان را به دولت برساند و هم تکالیف را از سوی حاکمیت به بنیاد نخبگان انتقال دهد. در همین راستا نگاه به هیات‌های اندیشه‌ورز نباید به گونه‌ای باشد که صرفاً جلساتی برگزار شود، بلکه باید به‌صورت جدی مواردی به آنها سپرده شود و نتیجه آن اعمال شود.

سلیمانی در ادامه بیان کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند نخبه اشتغال می‌خواهد، از ما می‌خواهد با مراکز علمی دنیا مرتبط باشد. لذا اینها مواردی است که بنیاد نسبت به آن باید مسئولیت داشته باشد و به‌عنوان یک نهاد مطالبه‌گر از مجموعه‌های دولتی بخواهد تا نقش نخبگان را ببینند.

سرپرست معاونت توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه امسال برش نخبگانی خوبی در وزارتخانه‌ها دیده شد، اظهار کرد: پیش از این نگاه به بنیاد نخبگان متمرکز بود اما امروز این نگاه وجود ندارد و با جدیت به دنبال قوی کردن بنیادهای استانی در ابعاد و عرصه‌های مختلف هستیم.

سلیمانی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب، چیزی که مملکت را نگه داشت پول و حمایت قدرت‌های بین‌المللی، شرایط سوق الجیشی نبود بلکه حضور نخبگان مملکت در عرصه‌های مختلف پیشرفت بود.

وی افزود: کسی توجه نکرد که با وجود ده هزار مستشار بعد از انقلاب چه کسی موجب حفظ صنایع نفتی و دیگر صنایع شد؟ قطعاً نخبگانی همچون شهید باقری به‌عنوان نخبه عملیات جنگی و شهید سلیمانی به‌عنوان یک نخبه استراتژیک بودند.

سلیمانی گفت: به تناسب، نخبگان اشتغال و حمایت می‌خواهند و از طرفی کشور نیازمند حل مسأله و ماندگاری نخبگان در کشور است. در سند ما نخبه، فردی با استعداد برتر است که در حوزه خود اثرگذار شده و کشور به‌واسطه این نخبه به موفقیت‌های بزرگی دست می‌یابد.

وی افزود: بر اساس این تعریف، انتظار مردم این است که اگر فردی می‌خواهد به‌عنوان یک نخبه پذیرفته شود باید وطن‌دوست باشد و برای مردم کشورش تلاش کند.

سرپرست معاونت توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اقدامات خوب دولت سیزدهم در ایجاد فضای مناسب برای پرورش استعدادها تصریح کرد: در دولت سیزدهم به مجموعه نخبگان بها داده می‌شود. متاسفانه پیش از دولت فعلی، به مدت هشت سال حتی هیات‌امنای بنیاد تشکیل نشد و همین امر موجب شد تا فعالیت بنیاد تحت تاثیر قرار گیرد.

سلیمانی با اشاره به ارتباط بنیاد نخبگان با مراکز دانشگاهی گفت: مجموعه دانشگاهی باید پشتیبان بنیاد باشند و بهترین نیروهای انسانی خود را برای یاری رساندن به تحقق اهداف بنیاد نخبگان در اختیار این نهاد قرار دهند، در حوزه دانشگاه تحولی که در بنیاد در بخش‌های مختلف اتفاق افتاده بسیار جدی است. ممکن است که نتایج آن زمان بر باشد اما مهم اصلاح رویکردهاست و این دولت قطعاً این رویکردها را پیگیری می‌کند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا