اخبار سایت

گرمایش جهانی ماهی‌ها را به سمت آب‌های سردتر رانده است



تحقیقات پژوهشگران دانشگاه گلاسگو حاکی از آن است که بخش زیادی از جمعیت ماهی‌های جهان برای خنک ماندن درحال نزدیک شدن به قطب‌ها یا آب‌های عمیق‌ترند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، افزایش دما بر عملکرد­های اساسی حیات آبزیان از جمله سوخت‌و‌ساز، رشد و تولیدمثل آن­‌ها اثر می‌گذارد.

محدوده دمایی که موجودات دریایی می‌توانند در آن زنده بمانند، اغلب بسیار محدود است. این موضوع سبب می‌شود حتی تفاوتی اندک در دمای آب، برای آبزیان تحمل‌ناپذیر باشد.

تغییراتی که در حیات آبزیان رخ داده تا هفت برابر سریع‌­تر از واکنش حیوانات ساکن خشکی بوده است. تغییرات اقلیمی طی قرن گذشته اثر قابل توجهی بر زیست‌بوم‌­‌های دریایی گذاشته است.

در برخی مکان­‌ها تعدادی از گونه‌­‌های ماهی‌­‌ها به طور کامل ناپدید شده‌­اند.

اگرچه برخی از گونه­‌های ماهی­‌ها ممکن است در مواردی، به منظور سازگاری با شرایط گرم‌تر قادر به تغییر ­جنبه‌­‌های زیستی خود باشند، جابه‌جایی و نقل مکان از زیستگاه ممکن است تنها راهکار مقابله با افزایش سریع دما باشد.

جدیدترین پژوهشی که در این زمینه انجام شده است، داده­‌های مربوط به ۱۱۵ گونه ماهی را در تمام زیستگاه­‌های اقیانوسی اصلی بررسی کرده است.

این نخستین باری است که چنین تحلیل جامعی در ابعاد جهانی انجام می‌­شود.

کرولاین دامز، نویسنده اصلی این مقاله، می‌گوید: «ما روند چشمگیری را بررسی و مشاهده کردیم که در آن، گونه‌هایی که در مناطقی زندگی می‌کنند که با سرعت بیشتری گرم می‌شوند، به همان نسبت در پراکنش و توزیع جغرافیایی خود، سریع‌ترین تغییرات را نشان می‌دهند.»

سرعت گرمایش در برخی زیستگاه‌­‌ها ممکن است برای ماهی­‌ها به حدی زیاد باشد که نتوانند خود را با آن سازگار کنند، بنابراین در چنین شرایطی شاید جابه‌جایی بهترین راهکار آن‌ها برای مقابله با مسئله گرمایش باشد.

در عین حال، می­‌بینیم که توانایی آن‌­‌ها برای انجام این کار تحت تاثیر عوامل دیگری از جمله ماهیگیری نیز قرار می‌گیرد. به‌طوری که گونه­‌هایی که مورد بهره‌برداری تجاری قرار می‌گیرند، کندتر از زیستگاه خود نقل مکان می‌کنند.

پروفسور شاون کیلن، نویسنده اصلی این مقاله، می­‌گوید: «اگرچه جابه‌جایی به آب‌­‌های سردتر ممکن است به این گونه‌ها امکان دهد در کوتاه‌مدت بقای خود را تضمین کنند اما باید دید که شبکه‌های غذایی و زیست‌بوم‌ها چگونه تحت تاثیر این تغییرات قرار خواهند گرفت.»

«اگر طعمه این گونه‌­‌ها نیز هم‌زمان با آن‌ها نقل مکان نکند، یا اگر این گونه­‌ها در مکان جدید خود تبدیل به یک مهاجم مزاحم شوند، ممکن است عواقب جدی در پی داشته باشد.»

این مقاله با عنوان «آثار تغییر دما بر تغییرات گستره ماهیان دریا: فراتحلیلی از عوامل اکولوژیکی و بوم شناختی» درمجله علمی «زیست‌شناسی تغییر جهانی» (Global Change Biology) منتشر شده است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا