اخبار سایت

مرکز تربیت مربی باید به پیشانی مهارت در کشور تبدیل شود



به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین محمدی ظهر سه شنبه در نشست صمیمانه با رؤسای کانون انجمن‌های صنفی و همکاران استان البرز و مرکز تربیت مربی فنی و حرفه‌ای واقع در کرج مطرح کرد: امروز کشور دچار تنش‌های متعدد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است و تقریباً ۳۵ درصد جمعیت آن زیر خط فقر هستند و شما در حال خدمت به مردمی هستید که ضعیف نگه داشته بودند اما توانمند شدند.

وی عنوان کرد: آموزش می‌تواند انسان مستضعف را توانمند کند تا این امر زندگی او را تغییر دهد و بتواند از دهک‌های پایین با آموزش مهارت‌ها و کسب توانمندی‌های جدید طبقه اجتماعی خود را تغییر دهد که به مدد آموزش بسیاری از افراد توانسته‌اند مسیر تغییر زندگی خود را پیدا کنند. ما در سمت صحیح زندگی و دنیا قرار گرفته‌ایم و این بزرگترین نعمت اعطایی خداوند به ماست.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مربی محور است

محمدی با اشاره به اینکه در صورت توانمند شدن ذهن ما و توسعه یافتن مهارت، می‌توانیم هر دارایی را تبدیل به یک ارزش کنیم، این سازمان را مربی محور خواند و بیان کرد: معتقدم هسته اصلی سازمان، نیروی تغییر و ایده‌های محرک، مربیان هستند. منطق تولید و خلق ارزش در دنیای جدید این است که انسان با اراده آزاد خود می‌تواند تصمیم به تغییر بگیرد و توانمند شود و خلق ارزش کند.

سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: سازمانی که رویکرد آن دارایی محور باشد، نه انسان محور پایدار نخواهد بود زیرا دارایی یک موجود نابودشونده است و در زمانی از بین می‌رود اما نگاه انسان محور فرهنگی را ایجاد می‌کند که می‌توان با آن تاریخ سازی کرد. اگر عنصر کلیدی سازمان مربی است، با تغییر شرایط او سازمان نیز متحول می‌شود، بنابراین باید زمینه تغییر شرایط فراهم شود.

عرضه محوری آموزش اشتباه است

وی اظهار کرد: برای حل مشکلات و ایجاد تغییر باید به دنبال راهکار جامع باشیم، راهکارهای غیرجامع که با بافتار محیط و سازمان ارتباط ندارد و مقطعی، منطقه‌ای و بالینی صرف است، پاسخگو نیست، این راهکار را می‌توان تبدیل شدن سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به یک سازمان مشارکت جوی انسان محور و داده محور و در حقیقت سازمان پیشرو دانست؛ چنین سازمانی گذشته نگر و رویه‌ای نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید در برخی مسائل تجدید نظر کنیم، عرضه محوری آموزش و بودجه محوری در این سازمان را امری اشتباه خواند و با اشاره به اینکه بودجه پایداری نمی‌آورد، بلکه خلق ارزش به پایداری می‌انجامد، افزود: اگر این سازمان می‌خواهد پایدار باشد، باید به جامعه و اقتصاد مربی متصل شود و مربی بتواند با کسب و کارها همکاری کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: برای رفع مسائل و مشکلات موجود باید تقاضامحور شویم و با یکدیگر اجماع کنیم. در خصوص صلاحیت حرفه‌ای باید با آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی توافق و آن را در کشور پیاده سازی کنیم.

مدیران کل با بخش خصوصی تعامل کنند

محمدی با بیان اینکه نظامات بازار آموزش فنی و حرفه‌ای، صلاحیت حرفه‌ای و شایستگی شغلی باید به صورت سکومحور و پلتفرمی به یکدیگر وصل شوند و ایرانیان از مزیت‌های آنها استفاده کنند، عنوان کرد: با توجه به اینکه وظیفه من توافق سازی در بیرون و مولدسازی در داخل است، یقین می‌دهم نرخ بیکاری به صورت معنادار کاهش می‌یابد، فقط کافی است یک تنظیم گری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه مدیران کل باید با بخش خصوصی تعامل و مولدسازی کنند، بیان کرد: تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم تا مرکز تربیت مربی مستقل و بودجه‌های ادارات کل اصلاح شود. باید زیرساخت‌های آموزشی خود را مشارکت محور و تقاضامحور کرده و به سمت حکمرانی حرکت کنیم که در این راستا مرکز تربیت مربی فنی و حرفه‌ای، حکمرانی و صلاحیت حرفه‌ای است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید بر ضرورت ایجاد نماد آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در مرکز تربیت مربی عنوان کرد: این مرکز باید به پیشانی پیشرفت و مهارت در کشور تبدیل شود؛ با این کار خود را گارانتی کرده‌ایم. مرکز تربیت مربی باید به دانش آینده متصل شود و فناوری باید در تک تک بخش‌ها رسوخ کند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع خبر

دکمه بازگشت به بالا