فناوری های نوین

تشخیص سرطان با استفاده از تصاویر حرارتی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر عبدالحسین رضائی عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه علم و فرهنگ، مقاله‌ای با موضوع “تشخیص مؤثر سرطان از تصاویر حرارتی با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته” را در مجله معتبر بین‌المللی به نام Biomedical Engineering: Applications, Basis and Communications منتشر کرده است.

در این مقاله، دکتر رضائی و همکارانش از سیستم‌های هوشمند کامپیوتری الهام گرفته از رفتار کرم‌های شب‌تاب برای کمک به تشخیص سرطان استفاده کرده‌اند. آنها از تصاویر حرارتی بدن بهره گرفته‌اند؛ چرا که در بدن افراد مبتلا به سرطان، به دلیل افزایش فعالیت تومور، آن قسمت گرم‌تر از سایر نقاط بدن است.

روش کار به این صورت است که این سیستم هوشمند تصاویر حرارتی بدن را بررسی کرده و با کمک الگوریتم‌های مختلفی مانند kNN، SVM و DTree (که روش‌های پیشرفته دسته‌بندی اطلاعات هستند)، تصاویر دارای تومور را از تصاویر سالم جدا می‌کند.

نتایج این پژوهش نشان داده که این روش جدید می‌تواند دقت بالاتری در تشخیص زودهنگام سرطان داشته باشد و نسبت به دیگر روش‌های موجود عملکرد بهتری ارائه دهد.

این مقاله در مجله‌ای که توسط انتشارات World Scientific منتشر شده و در پایگاه Web of Science (ISI) نمایه می‌شود، به چاپ رسیده است. این مجله دارای ضریب تأثیر ۰.۶ است که نشان‌دهنده کیفیت و اهمیت علمی آن است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا