اخبار سایت

تلگرام اطلاعات کاربران را به مقام‌های قضایی خواهد داد



شبکه پیام‌رسان تلگرام اعلام کرده است از این پس شماره تلفن و آی‌پی (IP) (نشانی پروتکل اینترنت) کاربران خود را در صورت وجود حکم قضایی یا «سایر درخواست‌های حقوقی معتبر» در اختیار مقامات خواهد گذاشت.

به گزارش ایتنا و به نقل از بی‌بی‌سی، پاول دوروف، بنیانگذار و مدیر این شبکه روز دوشنبه گفت این تغییر در سیاست خدماتی و حریم خصوصی این شبکه احتمالا بزهکاران را از به کاربردن تلگرام «دلسرد خواهد کرد.»

دوروف در حساب تلگرام خود نوشت «درحالی که ۹۹.۹۹۹٪ از کاربران تلگرام هیچ ارتباطی با جرم و بزه ندارند، ۰.۰۰۱٪ کاربری که در فعالیت‌های مجرمانه دست دارند تصویر بدی را از این شبکه ایجاد کرده‌اند و منافع نزدیک به یک میلیارد کاربر تلگرام را به خطر انداخته‌اند.»

این نشانه تغییری جدی در سیاست‌های این شبکه و مدیر روس تبار آن است که ماه گذشته در فرودگاهی توسط مقام‌های انتظامی فرانسه دستگیر شد.

اتهامات دوروف شامل «توطئه برای توزیع، عرضه یا ارائه سازمان‌یافته هرزه‌نگاری کودکان» و «مشارکت در تهیه، حمل و نقل، نگهداری، عرضه یا انتقال مواد مخدر» می‌شود.

یک سخنگوی پلیس به خبرگزاری رویترز گفت که پاول دوروف به دلیل همکاری نکردن با تحقیقات مربوط به جرایم مالی و سایبری در تلگرام، از سوی نهادهای ملی جرایم سایبری و کلاهبرداری، تحت بازجویی است.

 


 


تلگرام از محبوب‌ترین پیام رسان‌ها در میان ایرانی‌ها محسوب می‌شود و زمانی تعداد کاربران آن در ایران «بیش از ۴۰ میلیون» برآورد شده بود. اما بعد از فیلتر شدن، تعداد کاربران آن در ایران کمتر شد.

 


این شبکه به دلیل امکان انتشار اطلاعات نادرست در گروه‌های بزرگ، با انتقادهایی روبرو شده است.

منتقدان تلگرام می‌گویند که در این پلتفرم محتوای مرتبط با نظریه‌های توطئه، نئونازیسم، آزار جنسی کودکان یا تروریسم به اشتراک گذاشته می‌شود و به ویژه قابلیت عضویت ۲۰۰ هزار نفر در گروه‌های این شبکه آن را بیش از حد خطرناک می‌کند. اما دوروف در اولین بیانیه عمومی خود پس از بازداشت، ادعاها مبنی بر این که تلگرام «نوعی بهشت بی‌قانونی» است را به شدت رد کرد و آن‌ها را «کاملا نادرست» دانست.

تلگرام مشخص نکرده است که چگونه قرار است خواسته‌ مقام‌های قضایی و انتظامی را برای دسترسی به اطلاعات کاربران به ویژه در کشورهایی که آزادی بیان محدود یا غایب است عملی کند.

دوروف خاطرنشان کرد  این شبکه حالا تیم مخصوصی از ناظمان را به کار می‌گیرد که به کمک هوش مصنوعی جلوی محتوای مشکل دار را در موتور جستجوی تلگرام خواهند گرفت.

مجله فوربز ثروت دوروف را ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا