اخبار سایت

عکس ناسا: ملوت ۱۵ در سحابی قلب


ابرهای کیهانی در مرکز سحابی گسیلشی IC 1805 به شکل‌های شگفت‌انگیزی تشکیل می‌شوند. این ابرها توسط بادها و تابش‌های ستاره‌ای ناشی از ستارگان بزرگ و داغ خوشه ستاره‌ای تازه تولد یافته ملوت ۱۵ (Melotte 15) تراشیده می‌شوند. این خوشه ستاره‌ای حدود ۱٫۵ میلیون سال سن دارد که در مقیاس کیهانی بسیار جوان به حساب می‌آید.

ستارگان این خوشه در این نمای رنگارنگ در آسمان پراکنده شده‌اند، در حالی که ابرهای تاریک غبار مانند سایه‌ای در برابر گازهای درخشان اتمی دیده می‌شوند.

 

تصویری که مشاهده می‌کنید، ترکیبی از تصاویر تلسکوپی باریک‌نوار و پهن‌نوار است که حدود ۱۵ سال نوری را در بر می‌گیرد.

در این تصویر، تابش‌های حاصل از هیدروژن یونیزه‌شده، گوگرد و اکسیژن به ترتیب به رنگ‌های سبز، قرمز و آبی دیده می‌شوند و از این ترکیب به‌عنوان «پالت هابل» یاد می‌شود.

 




تصاویری که نمای وسیع‌تری از این ناحیه ارائه می‌دهند، نشان می‌دهند که IC 1805 شکلی ساده و شبیه به قلب دارد، به همین دلیل این سحابی به نام «سحابی قلب» شناخته می‌شود.

 

گفتنی است سحابی قلب در حدود ۷٬۵۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی ذات‌الکرسی (Cassiopeia) واقع شده است. این منطقه نه تنها زیبایی بصری دارد، بلکه محیطی مناسب برای مطالعه ستارگان جوان و فرآیندهای پیچیده‌ای است که در تولد و شکل‌گیری ستارگان نقش دارند.

چنین سحابی‌هایی به ما کمک می‌کنند تا بهتر بفهمیم چگونه ستارگان و کهکشان‌ها در کیهان تکامل می‌یابند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا