اقتصادیبازار

فصد خون چیست؟

در بین فعالیت هایی که در طب سنتی انجام‌می‌شود، شاید نام فصد خون به گوشتان آشنا باشد. این روش در طول تاریخ برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها استفاده شده است و هم اکنون نیز کاربرد دارد. فصد خون روشی است که طی آن با ایجاد برش یا سوراخی در پوست، خون از بدن خارج می‌شود.در این مقاله قصد داریم که به بررسی نحوه انجام فصد خون بپردازیم و همچنین تفاوت آن با حجامت را بررسی کنیم. برای افزودن به اطلاعات خود درباره فصد خون در ادامه ما را همراهی نمایید.

انجام فصد خون بی دردسر با بهترین پرستار و قیمت کم اونم داخل خونه ! : فصد خون در منزل

نحوه انجام فصد خون

فصد خون معمولاً توسط پزشک و یا یک فرد متخصص و آموزش دیده در مراکز طب سنتی ، درمانگاه ها و حتی در منزل انجام می‌شود. مراحل کلی این روش به شرح زیر است:

  1. انتخاب محل: مکان فصد خون معمولاً بر اساس نوع بیماری و شرایط بیمار انتخاب می‌شود. نقاطی از بدن شامل پشت دست، پشت پا، پشت گوش و ناحیه بالای شکم برای فصد خون مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. ضدعفونی: ابتدا محل فصد به وسیله ماده ضدعفونی کننده تمیز می‌شود.
  3. ایجاد برش یا سوراخ: با استفاده از سوزن مخصوص فصد و یا تیغ،برشی کوچک در پوست ایجاد می‌شود.
  4. خارج کردن خون: خون از طریق آن برش یا سوراخ از بدن خارج خواهد شد. مقدار خون خارج شده به نوع بیماری و شرایط بیمار بستگی دارد.
  5. بستن زخم: پس از خارج شدن خون کافی، به تشخیص پزشک یا پرستار، زخم با پانسمان ( پانسمان زخم در منزل ) پوشانده می‌شود .

چه کسانی می‌توانند از فصد خون استفاده کنند؟

معمولا فصد خون بنا به تشخیص پزشک برای افرادی که دارای غلظت خون بالا هستند انجام می شود. زیرا فصد خون به کاهش غلظت خون و بهبود جریان خون در بدن کمک می کند.همچنین افراد دارای فشار خون بالا، کاندیدای مناسبی برای این کار هستند.زیرا فصد خون با کاهش حجم خون، به تنظیم فشار خون بالا کمک خواهد کرد.فصد خون میتواند در سم زدایی کبد و بهبود عملکرد آن موثر باشد. برخی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس نیز با فصد خون بهبود می یابند.کسانی که از سردرد و میگرن رنج می‌برند می‌توانند از مزایای فصد خون به جهت کاهش فشار خون و تنش در بدن، استفاده کنند.فصد خون همچنین به کاهش درد و التهاب عضلانی افراد کمک می کند. برخی معتقدند فصد خون در کاهش استرس و اضطراب افراد نیز موثر است. یکی دیگر از کاربردهای فصد خون در درمان نوعی بیماری به نام بیماری پلی سیتمی است که نوعی اختلال خونی به شمار می آید و مغز انسان بیش از اندازه گلبول قرمز تولید میکند. و نوعی پرخونی است که در صورت عدم درمان، باعث افزایش غلظت خون می گردد. با غلیظ شدن خون، جریان پذیری خون در رگ های کوچک دشوار می شود که در نهایت باعث بروز سکته ی قلبی یا انفارکتوس قلبی و لخته شدن خون می گردد و با فصد خون به رفع این حالت کمک می‌شود.

تفاوت‌های فصد خون و حجامت

شاید این سوال در ذهن برخی افراد پیش بیاید که تفاوت فصد و حجامت در چیست؟در پاسخ به این سوال باید بگوییم که فصد خون و حجامت در منزل روش‌هایی برای خارج کردن خون از بدن هستند و در هر دو با ایجاد برش کوچکی، خون از بدن خارج شده و برای درمان بیماری ها از این دو روش بنا به صلاحدید پزشک استفاده می شود. اما تفاوت‌هایی کلیدی بین این دو روش وجود دارد:

روش خروج خون

در فصد خون، خون توسط آنژیوکت از سیاهرگ خارج می‌شود.ولی در حجامت، خون از طریق ایجاد خراش یا برش‌های سطحی در پوست، از بدن بیرون می آید.

محل خروج خون

در فصد خون از هر سیاهرگ قابل دسترس در بدن مانند رگ‌ دست یا آرنج خون گرفته می شود.ولی در حجامت، خون از نقاط خاصی در بدن مانند سر، پشت، کمر و پا گرفته می‌شود.

حجم خون خارج شده

در فصد خون، حجم خون خارج شده بین 50 تا 200 میلی‌لیتر است.ولی مقدار خون در حجامت،بین 50 تا 300 میلی‌لیتر می باشد.

کاربرد در درمان بیماری ها

فصد خون در طب نوین برای درمان بیماری‌هایی مانند غلظت خون، فشار خون بالا و برخی بیماری‌های مرتبط با خون استفاده می‌شود و حجامت در طب سنتی برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند سردرد، میگرن، دردهای عضلانی، بیماری‌های قلبی و عروقی، مشکلات گوارشی و بیماری‌های زنان کاربرد دارد.

  • کاربرد علمی

فصد خون به عنوان یک روش درمانی در پزشکی نوین پذیرفته شده و تحقیقات علمی در مورد فواید آن نیز انجام شده است و در مقابل آن حجامت در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد.

باید توجه داشت که فصد خون و حجامت می‌توانند خطراتی مانند خونریزی، عفونت و آسیب به اعصاب را به همراه داشته باشند. لذا قبل از انجام هر دو روش، به خصوص اگر بیماری زمینه‌ای دارید یا از داروهای خاصی استفاده می‌کنید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

نواحی رایج برای فصد خون

محل فصد خون معمولاً بر اساس نوع بیماری و شرایط بیمار، با صلاحدید و بررسی پزشک انتخاب می‌شود:

  • پشت دست: یکی از رایج‌ترین نقاط برای فصد خون پشت دست است و برای درمان بیماری‌هایی چون غلظت خون، فشار خون بالا، سردرد و میگرن استفاده می‌شود.
  • پشت پا: فصد خون پشت پا برای درمان بیماری‌های کبدی، دردهای عضلانی و استرس و اضطراب کاربرد دارد.
  • پشت گوش: درمان بیماری‌های چشمی، سرگیجه و وزوز گوش با فصد خون برطرف می‌شود.
  • ناحیه بالای شکم: برای درمان بیماری‌های گوارشی، نفخ و یبوست فصد خون در ناحیه بالای شکم انجام می شود.

انتخاب محل دقیق فصد خون ، طبق نظر بیمار انجام نمی‌شود و باید توسط پزشک و یا فرد متخصص آموزش دیده و با توجه به شرایط بیمار انجام گردد.

موارد منع از فصد خون

با وجود فواید ذکر شده، باید بدانید که فصد خون برای همه افراد مناسب نیست. به طور مثال افراد مبتلا به کم خونی به دلیل کمبود هموگلوبین، نباید فصد خون انجام دهند.همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های انعقادی خون، در هنگام فصد در معرض خطر خونریزی شدید هستند.افراد ضعیف و ناتوان نباید تحت فصد خون قرار گیرند. فصد خون در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.لذا برای اینکه مطمئن شوید فصد خون برای شما ضرری ندارد، قبل از انجام آن با پزشک متخصص مشورت نمایید.

عوارض جانبی فصد خون

فصد خون اگر توسط پزشک و یا متخصص طب سنتی انجام شود،معمولاً بی‌خطر است. با این حال، مانند هر روش پزشکی،امکان بروز عوارض جانبی مانند خونریزی، عفونت و کبودی وجود دارد و توصیه می شود که قبل از انجام فصد خون، حتماً با پزشک مشورت کنید.

توصیه های مهم بعد از فصد خون

پس از انجام فصد خون، برای بهبودی سریع‌تر و جلوگیری از عوارض جانبی رعایت برخی نکات ضروری است.

استراحت

  • پس از فصد خون، از انجام فعالیت‌های سنگین یا ورزش‌های شدید خودداری نمایید و استراحت کافی داشته باشید.

مصرف مایعات

  • نوشیدن آب و مایعات بدون کافئین مانند آبمیوه و شربت به جبران خون از دست رفته و دفع سموم از بدن کمک زیادی می‌کند.

رژیم غذایی

  • از مصرف غذاهای سنگین، چرب و تند خودداری کنید و به جای آن ها از غذاهای سالم و مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات و سوپ که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند، استفاده نمایید.

پوشاندن محل فصد خون

  • پانسمان محل محل فصد خون را تا زمانی که به طور کامل بهبود یابد، تمیز و خشک نگه دارید.

نرفتن به حمام و استخر

  • تا 24 ساعت پس از فصد خون از رفتن به حمام، استخر و جکوزی خودداری کنید.

عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون

  • داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و وارفارین را تا چند روز پس از فصد خون استفاده نکنید.

مشاهده عوارض جانبی

  • چنانچه هرگونه عارضه جانبی مانند خونریزی، درد شدید، تورم یا تب را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

برای حصول نتیجه بهتر، از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید و از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید نیز اجتناب کنید.

فصد خون برای کودکان

طرفداران فصد خون در کودکان معتقدند که این روش می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی مانند موارد زیر کاربرد داشته باشد:

  • غلظت خون
  • زردی
  • کم خونی
  • ضعف سیستم ایمنی
  • بیماری‌های پوستی
  • مشکلات گوارشی
  • بیش فعالی
  • مشکلات خواب

ولی ناگفته نماند که فصد خون می‌تواند با برخی از مضرات برای کودکان همراه باشد.به طور مثال اگر ابزار مورد استفاده برای فصد خون استریل نباشد، ممکن است محل برش عفونت کند.و در برخی موارد، پیش می آید که خونریزی پس از فصد خون متوقف نشود. خارج شدن خون از بدن در بعضی کودکان منجر به افت فشار خون، سرگیجه و غش می شود.یا اینکه کودک پس از فصد خون، کودک احساس ضعف و خستگی می کند.تجربه فصد خون در کودکان احساسی، می‌تواند ترس‌آور و استرس‌زا باشد.

بسیاری از افراد مایلند تا برای آنها فصد خون در منزل انجام شود؛ لذا با هماهنگی مراکز خدمات درمانی ، فردی متخصص برای فصد خون به منزل آنها اعزام می‌شود تا با استرس کمتر در محیط امن و آرام خانه ، از مزایای فصد خون به جهت درمان بیماری خود بهره ببرند.

دکمه بازگشت به بالا