فناوری های نوین

گزارش به رییس‌جمهور درباره عدم همکاری بانکها با دانش‌بنیان‌ها



به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق خیاطیان در اولین نمایشگاه تخصصی کار و اشتغال که امروز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، اظهار کرد: در منابع علمی ارکان‌های مختلفی برای اقتصاد دانش بنیان برشمرده می‌شود اما آن چیزی که بین همه آنها مشترک است، رکن نیروی انسانی است. در ایران نیز به اعتقاد من مهمترین عامل توسعه حوزه دانش بنیان‌ها بالاخص در یک دهه اخیر نیروی انسانی نخبه و صاحب دانش بوده است.

مدیر عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری افزود: امروز علاوه بر کشورهای توسعه یافته که به موضوع نیروی انسانی توجه می‌کنند و مشوق‌های زیادی برای آن در نظر می‌گیرند، کشورهای در حال توسعه و کشورهای همسایه ما نیز منابع مالی قابل توجهی را به نیروی انسانی خود اختصاص داده اند و به طور مثال ویزای استارت اپی در نظر گرفته اند و یا صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر چند صد میلیون دلاری راه اندازی کرده اند.

خیاطیان با بیان اینکه ۲ راهبرد اصلی «کارمندی» و «کارآفرینی» در حوزه اشتغال نخبگان وجود دارد، خاطرنشان کرد: بخش دولتی ما باید مملو از نخبگان باشد اما به اعتقاد ما موضوع کارآفرینی فناورانه برای نخبگان بسیار اثربخش تر است و ما در صندوق نوآوری و شکوفایی وظیفه خود می‌دانیم به حوزه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و نخبگان توجه ویژه ای داشته باشیم و محمل آن را همین شرکت‌های دانش بنیان می‌دانیم.

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی در قالب تبصره ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲، تسهیلاتی را به عنوان تسهیلات اشتغال به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌دهد که سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان و امسال نیز ۵ هزار میلیارد تومان با تأیید صندوق نوآوری، توسط شبکه بانکی برای اشتغال دانش بنیان داده شد.

مدیر عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با انتقاد از عملکرد شبکه بانکی در ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان، از ارائه گزارشی در همین خصوص به رئیس جمهور و بانک مرکزی خبر داد. البته شرکت‌هایی که توانستند این منابع را دریافت کنند، بسیار ظرفیت خوبی برایشان حاصل شد.

خیاطیان افزود: شرکت‌های دانش بنیان به ازای اشتغال هر فرد در مقطع کارشناسی ۵۵۰ میلیون و به ازای اشتغال در مقطع کارشناس ارشد و دکترا تا ۷۵۰ میلیون تومان می‌توانند منابع دریافت کنند، سقف آن هم ۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شد اما جذب افرادی که تحت حمایت بنیاد نخبگان هستند، سقف حمایتی تا ۵ میلیارد تومان قابل افزایش است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا