فناوری های نوین

پیشرفت نانو فناوری در ایران مایه افتخار است



به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور امید فرخزاد، استاد دانشگاه هاروارد و برگزیده جایزه مصطفی اظهار کرد: ایران در حوزه نانو همیشه پیشرو بوده و پیشرفت نانو در ایران مایه افتخار است. چند سال گذشته ایران در حوزه نانو در رتبه هفتم در دنیا قرار داشت و در سفری که به ایران آمدم متوجه شدم ایران در حال حاضر در این حوزه در رتبه چهارم دنیا قرار گرفته است.

برگزیده جایزه مصطفی با اشاره به بازدید برگزیدگان جایزه مصطفی از پارک فناوری پردیس گفت: روز گذشته از چند کمپانی و شرکت حوزه پزشکی بازدید داشتیم که فوق العاده بودند.

وی افزود: پیشرفت های پزشکی در ایران و توسعه بازار آن نسبت به فکری که من می‌کردم، بسیار جلوتر است.

توسعه نانوذرات ها برای رساندن داروهای شیمی‌درمانی به سلول‌های سرطانی

به گزارش مهر، امید فرخ‌زاد به طور مشخص پیشگام توسعه و آزمایش ترکیبی از نانوذرات چندکاربردی برای کاربردهای درمانی و پزشکی به منظور رساندن داروهای شیمی‌درمانی با کمک نانوذرات به سلول‌های سرطانی در بیماران مبتلا به سرطان بوده است.

وی همچنین در مورد بیماری‌های مرتبط با تصلب شرایین تحقیق و ابزارهای نانویی رساندن دارو موسوم به پهپادهای زیست‌فروپاش (وسیله‌ای برای انتقال دارو که از مواد زیستی ساخته شده و بعد از استفاده در بدن از بین می‌روند) را طراحی کرده که نوع مشخصی از دارو را به بدن می‌رساند و موجب بهبود بیمار می‌شود.

ابزارهای دارورسانی در اندازه‌های نانویی که می‌توانند نوع مشخصی از مولکول را با خود به ذخیره‌های چربی در شرایین حمل کنند، روشی جدید برای جلوگیری از حمله قلبی است که حدود ۸ سال قبل و در سال ۲۰۱۵ فرخ‌زاد به آن دست یافته بود.

طراحی و توسعه نوعی برچسب کلاژن با نانوذره‌ها/ رساندن کنترل شده آنتی بیوتیک به بدن

یکی دیگر از دستاوردهای فرخ‌زاد طراحی و توسعه نوعی برچسب کلاژن با نانوذره‌هاست که در واقع نوعی ربات‌ زیست‌فروپاش کوچک است و برای بیماران دچار حوادث شدید استفاده می‌شود. جراحت‌های ناشی از تصادف‌های شدید می‌تواند موجب شکستگی‌های شدید استخوانی شود و بعد از عمل‌های ارتوپدی احتمال عفونت زیادی است.

این برچسب ها می‌تواند آنتی‌بیوتیک و دیگر داروها را برای تسریع بهبود استخوان شکسته و زخم به شکلی بهتر و کنترل‌شده‌تر نسبت به رویکرد فعلی، به موضع برسانند و از عفونت و جراحی‌های بعدی به این دلیل جلوگیری کنند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا