دانش و علم

پرتاب ماهواره نیروی فضایی آمریکا اتمسفر را سوراخ کرد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، شرکت «فایرفلای آئرواسپیس» که با نیروی فضایی آمریکا قرارداد دارد، در ۱۴ سپتامبر یکی از موشک های خود را همراه محموله این شاخه ارتش از مقر فضایی وندربرگ در کالیفرنیا به مدار زمین فرستاد. در این برهه نه زمان پرتاب موشک و نه پخش زنده عملیات انجام نشد.

موشک حامل ماهواره «ویکتوس ناکس» بود که ماموریتی برای آگاهی از حوزه فضایی را انجام می دهد و به نیروی فضایی آمریکا کمک می کند تا از رویدادهای مدار زمین با خبر شود.

این پرتاب ناگهانی پس از آنکه ابرهای عظیمی از دود ایجاد کرد که از فاصله ۱۶۰۰ کیلومتری قابل مشاهده بود، توجهات را به خود جلب کرد. اما پس از آنکه دود پراکنده شد، یک نور سرخ اندک در آسمان باقی ماند که نشان می داد موشک سوراخی در یونوسفر زمین ایجاد کرد. یونوسفر بخشی از اتمسفر زمین است که گازهای یونیزه در آن وجود دارد و ارتفاع ۸۰ تا ۶۴۵ کیلومتری را دربر می گیرد.

البته این نخستین بار در سال جاری میلادی نیست که یونوسفر زمین سوراخ می شود. در جولای ۲۰۲۳ میلادی پرتاب یک موشک فالکون ۹ متعلق به شرکت اسپیس ایکس یک وصله سرخ رنگ عظیم در آسمان ایالت آریزونا ایجاد کرد که فاصله چندصد مایلی قابل مشاهد بود.

موشک ها زمانی یونوسفر را سوراخ می کنند که سوخت موجود در بوستر دوم آنها در میانه یونوسفر و در ارتفاع ۲۰۰تا۳۰۰ کیلومتری زمین می سوزد. در چنین ارتفاعی دی اکسید کربن و بخار آب ناشی از پرتاب موشک سبب می شود اتم های یونیزه اکسیژن دوباره ترکیب شوند یا به عبارت دیگر مولکول های اکسیژن معمولی دوباره به وجود می آیند. این فرایند مولکول ها را تهییج می کند و به انتشار انرژی به شکل نور منجر می شود.

این سوراخ ها تهدیدی برای مردم روی زمین به حساب نمی آیند و به تدریج و پس از چند ساعت بسته می شوند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا