اخبار سایت

ناسا: از بین ۸۰۰ گزارش یوفو چند مورد غیرعادی وجود دارد


شان کرک‌پاتریک، مدیر بخش بررسی‌ پدیده‌های غیرطبیعی پنتاگون (ای‌ا‌ی‌آراو) در این جلسه گفت: از ۸۰۰ مشاهده گزارش‌شده به وزارت دفاع طی ۲۷ سال گذشته، تنها دو تا پنج درصد «احتمالا واقعا غیرعادی» بوده‌اند. این بخش ویژه ناسا به بررسی پدیده‌‌های غیرعادی و اصطلاحا ناهنجاری از جمله اشیای پرنده ناشناس می‌پردازد که توضیح دقیقی برای آن‌ها وجود ندارد.

او در جلسه کارگروه ویژه ناسا گفت که ماهانه تقریبا ۵۰ تا ۱۰۰ گزارش از اشیای پرنده ناشناس ارسال می‌شود اما اغلب آن‌ها پدیده‌های عادی و قابل‌توضیح به شمار می‌روند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، کرک‌پاتریک همچنین از برخی موارد مشاهده بشقاب‌پرنده‌ها که پرونده‌ آن‌ها از حالت محرمانه خارج شده است، رونمایی کرد. این موارد در شرایطی اعلام می‌شود که نزدیک به یک سال از آغاز به کار این بخش ناسا در بررسی پدیده‌های غیرقابل‌توضیح می‌گذرد.

 بر اساس داده‌های ارائه‌شده کرک‌پاتریک، «اکثر قریب‌به‌اتفاق» اشیای پرنده ناشناس گزارش‌شده از سال ۱۹۹۶ به شکل «دایره‌‌های نورانی، کره‌های گرد» به ابعاد کلی ۰.۹ تا ۳.۶ متر و «سفید، نقره‌ای یا نیمه شفاف» توصیف شده‌اند.

او در این نشست اعلام کرد که اکثر این اشیا در ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ هزار پایی دیده‌شده‌اند؛ «چنانکه انتظار می‌رود» در همان محدوده ارتفاع پرواز عادی هواپیما.

مقام‌های اداره هوانوردی فدرال می‌گویند افراد گاه پهپادها، بالن‌های هواشناسی و هواپیماهای شخصی را با بشقاب‌پرنده اشتباه می‌گیرند.

این کارگروه که فقط موارد غیرمحرمانه را بررسی می‌کند، نخستین کارگروهی است که با ناسا در بررسی اشیای پرنده ناشناس کار می‌کند. موضوعی که مدت‌ها تصور می‌شد به حوزه اختیارات مخفیانه مقام‌های نظامی و امنیت ملی محدود می‌شود.
 

دیدار این گروه ۱۶ نفره از دانشمندان و کارشناسان مستقل در واشنگتن‌دی‌سی به منظور بحث و بررسی نهایی پیش از انتشار گزارش رسمی این نهاد صورت گرفت. قرار است جزئیات یافته‌های تحقیقاتی ۹ ماهه این گروه درباره اشیای پرنده ناشناس در ماه ژوییه منتشر شود.

در این جلسه، همچنین در مورد این موضوع صحبت شد که ناسا چگونه می‌تواند به محققان در شناخت بهتر یوفوها یا آنچه اصطلاحا پدیده‌‌های هوایی ناشناس نامیده می‌شود، کمک کند.

مقام‌های کارگروه یادشده همچنین گفتند که باورهای منفی مرتبط با گزارش مشاهده اشیای پرنده ناشناس همراه با چالش‌ گردآوری داده‌ها، از دشواری‌های این بررسی بوده است.

دیوید اسپرگل، مدیر این کارگروه گفت: «اگر بخواهم آنچه را احساس می‌کنم آموخته‌ایم در یک خط خلاصه کنم، این است که ما به داده‌های با کیفیت بالا نیاز داریم.»

نیکولا فاکس، مدیر علمی ناسا، در سخنان افتتاحیه این نشست گفت که اعضای این کارگروه به خاطر شرکت در این مطالعه هدف آزار و اذیت آنلاین قرار گرفته‌اند. او افزود: «آزار و اذیت تنها به افزایش باورهای نادرست در حوزه اشیای پرنده ناشناس منجر می‌شود، به طور قابل‌توجهی سد راه پیشرفت علمی می‌شود و انگیزه دیگران را برای بررسی این موضوع از بین می‌برد.»

فاکس تاکید کرد: «این کار مانع از حق عمومی دانستن می‌شود.»

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا