دانش و علم

فضاپیمای هندی تصاویر جدیدی از ماه منتشر کرد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، فضاپیمای چاندرایان ۳ در ۱۴ جولای ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شد تا روی ماه فرود بیاید. این فضاپیما که شامل لندر و کاوشگر است، تاکنون تمام مأموریت‌های در نظر گرفته شده را انجام داده است. این ابزار در ۵ آگوست وارد مدار ماه شد و روز گذشته از ماژول پیشرانش خود جدا شد.

این کاوشگر در مسیر فعالیت خود تصاویر زیادی ثبت کرده است. به عنوان مثال چاندارایان ۳ تصویری از ماژول پیشرانش خود ثبت کرد که سازمان فضایی هندوستان آن را در پلتفرم ایکس منتشر کرد.

این پست شامل یک ویدئوی ۳۱ ثانیه‌ای نیز بود که برخی تصاویری که ماژول فرود چاندرایان ۳ ثبت کرده را نشان می‌داد. بیشتر تصاویر از سطح ماه بودند و سازمان فضایی چند دهانه را برچسب زده بود.

پس از آن سازمان فضایی هند تصاویر بیشتری از چاندارایان را در یک ویدئو ۱۷ ثانیه‌ای منتشر کرد.

چاندرایان ۳ با بودجه ۶ میلیارد روپیه (حدود ۷۲ میلیون دلار) انجام شده است. در این مأموریت فضاپیمایی شامل یک لندر به نام ویکرام و کاوشگری به نام پراگیان به ماه ارسال شده اند.

اگر همه چیز طبق برنامه ریزی ها پیش برود، ابزارهای رباتیک محیط ماه را به مدت یک روز در این سیاره (معادل ۱۴ روز زمینی) بررسی می‌کند. آنها داده‌های مختلفی را از قبل آغاز شب تاریک و سرد ماه جمع آوری خواهند کرد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا