فناوری اطلاعات

طراحی تست خون برای تشخیص زودهنگام سرطان/ درمان بر اساس ژنتیک فرد



زهرا محمدزاده دکتری ژنتیک مولکولی از دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به تازگی توانستیم در زمینه تشخیص سریع سرطان و تشخیص عود این بیماری تحقیقاتی را به نتیجه برسانیم.

وی با بیان اینکه سرطان از جمله بیماری هایی است که به راحتی تشخیص داده نمی شود و گاها رشد تومور در بدن بیمار به حدی می رسد که شاید برای درمان دیر شده باشد، خاطر نشان کرد: بنابراین درصدد بر آمدیم تا با یک ازمایشی این بیماری را تشخیص دهیم و به درمان شخصی آن بپردازیم.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس، تست خونی را طراحی کردیم که طی ۵ تا ۱۰ روز می توانیم تشخیص بدهیم سرطان پیشرفت می کند یا خیر.

محمدزاده با بیان اینکه چنین تستی در کشورهای خارجی انجام می شود، گفت: چون این فناوری در ایران جدید است و هنوز جای کار دارد تاکنون از تست خون برای تشخیص بیماری استفاده نشده است؛ ضمن اینکه نمونه گیری برای تشخیص سرطان هم طی پروسه ای به کشورهای خارجی ارسال می شود تا نتیجه بعد از مدتی طولانی مشخص شود. این روش برای فردی که آسیب دیده و بدن به صورت کلی ضعیف شده، سخت و دشوار است.

به گفته این محقق، در تست خونی که طراحی کردیم از فناوری خاصی استفاده می شود که می توان به واسطه آن، ژنوم بیمار را بددست بیاوریم و بعد از تولی یابی اقدام به درمان کنیم.

وی با اشاره به مزیت استفده از تست خون برای تشخیص بیماری سرطان گفت: این روش در مدت زمان کوتاه با هزینه کمتری انجام می شود و می توان درمان را بر اساس ویژگی های ژنتیکی هر فرد انجام داد. در واقع این به نوعی یک پزشکی شخصی است که بر اساس موتاسیون های ژنی، هر فرد درمان می شود.

این محقق ادامه داد: یکی از دلایلی که ممکن است سرطان برگردد این است که درمان ها در بین بیماران مشترک است و در اکثر مواقع یک روش درمانی بر روی همه بیماران جواب نمی دهد. از این رو بکارگیری چنین روشی می تواند موثر باشد. همچنین از این روش نیز می توان برای غربالگری نیز استفاده کرد.

محمدزاده با بیان اینکه قرار است تست های بالینی را آغاز کنیم، گفت: در واقع منتظر جذب سرمایه و سرمایه گذار هستیم تا این کارآزمایی را آغاز کنیم و به زودی بتوانیم از چنین روشی برای تشخیص و عود بیماری بهره ببریم.

وی اضافه کرد: از دیگر مزیت های چنین روشی می توان به استفاده از درمانها در انواع سرطانها اشاره کرد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا