فناوری اطلاعات

صنعت تراشه سازی چین بدون توجه به تحریم ها پیش می رود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، آمریکا برای سخت تر کردن شرایط صنعت نیمه رسانای چین به تدریج دسترسی شرکت های این کشور به فناوری های پیشرفته تراشه سازی را محدود کرده است. تحریم ها اجازه نمی دهند شرکت های آمریکایی مانند انویدیا و AMD جدیدترین تراشه های خود را به چین صادر کنند.

با این وجود انویدیا و دیگر غول های فناوری بزرگ که با تحریم های سخت تری برای صادرات به چین روبرو هستند، توانسته اند با تولید نسخه های شخصی سازی شده از تراشه ها برای چین، بر محدودیت ها غلبه کنند.

طبق گزارش رویترز، این تراشه ها نوین نیستند و انجام برخی عملکردهای خاص هوش مصنوعی را احتمالا ۱۰ تا ۳۰ درصد دیرتر انجام می دهند و احتمالا قیمت آنها در مقایسه با تراشه های برتر انویدیا ۲ برابر بیشتر است. هرچند تراشه هایی که برای بازار چین ساخته می شوند، سرعت کمتری دارند، با این وجود نسبت به تولیدات شرکت های چینی پیشرفته تر هستند.

درحال حاضر انویدیا تراشه های H۸۰۰ خود را برای برخی شرکت های بزرگ در چین مانند تنسنت، علی بابا و بایدو فراهم می کند. این شرکت اعلام کرده قصد دولت آمریکا آسیب به رقابت یا صنعت این کشور نیست و شرکت های آن می توانند محصولاتی برای مقاصد تجاری مانند فراهم کردن سرویس های ابر برای مشتریان بسازند.

هرچند قابلیت های فعلی چین در حوزه نیمه رسانا با کشورهایی مانند تایوان، هلند یا آمریکا برابر نیست اما از زمان اجرای برنامه «ساخت در چین ۲۰۲۵» در این کشور، شرکت های داخلی در حوزه های مختلف این بخش پیشرفت کرده اند.

صنعت نیمه رسانای چین شامل طیف مختلفی از شرکت ها و همچنین سازندگان دستگاه است. این کشور که یک سوم فروش جهانی نیمه رسانا را در اختیار دارند، هم اکنون بزرگترین بازار محصول مذکور به حساب می آید.

به گفته کید دانیل، مهندس نرم‌افزار استارت‌آپ Anyscale در سانفرانسیسکو، پیش‌بینی می شد تولید تراشه های هوش مصنوعی طی بازه ۲ ساله به رشد خود ادامه دهند.

اگر این روند اتفاق می افتاد، محدودیت های صادراتی فعلی تاثیر بیشتری بر صنعت نیمه رسانای چین داشتند. با این وجود هرچند محدودیت ها قابل توجه هستند، اما به حدی که تصور می شد، فاجعه بار نیستند.

علاوه بر آن فرایند تراشه سازی شامل هماهنگ سازی منابع مختلف و فناوری های پیچیده است که هر کشوری نمی تواند به آسانی به آنها دست یابد. با این وجود باید اشاره کرد چین از ۳ دهه قبل سعی دارد مهندسان تراشه سازی ماهر خود را بیشتر کند، منابع فلزی و تامین کنندگان داخلی خود را گسترش دهد. بنابراین با وجود آنکه این کشور از لحاظ فناوری عقب تر از رهبران تراشه سازی جهان است، اما می تواند محدودیت ها را کنار بزند و درآینده نزدیک با کشورهای پیشرو در این زمینه رقابت کند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا