فناوری های نوین

سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص داخلی به ۲ درصد می‌رسد



پیمان صالحی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه کشور سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی، ۴ درصد پیش بینی شده بود و قرار بود ۲ درصد توسط بخش دولتی و ۲ درصد از سوی بخش خصوصی محقق شود که متأسفانه تحقق نیافت.

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: در کل این دوره شاید سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی از ۵ صدم درصد عدول نکرده است.

وی بیان کرد: در یکی از بندهای قانونی تأسیس شورای علوم، تحقیقات و فناوری آمده است که شورای عتف آن نهادی است که می‌تواند پیگیری کند که منابع مالی به پژوهش و فناوری اختصاص می‌یابد یا خیر.

صالحی در ادامه از ایجاد یک کمیته ویژه تحت عنوان کمیته مالی در شورای علوم، تحقیقات و فناوری برای احصا و پیگیری تخصیص بودجه‌های پژوهش و فناوری خبر داد و خاطرنشان کرد: در این کمیته افراد صاحب نظر و فعال در حوزه بودجه و مسائل مالی، مأموریت دارند تا بودجه‌های تعیین شده در حوزه پژوهش و فناوری را احصا کنند.

صالحی با بیان این مطلب در برنامه هفتم مجدداً نیز پیش بینی شده که تا ۵ سال آتی سهم پژوهش از تولید ناخالص دولتی از سوی دولت باید به ۲ درصد برسد، گفت: اینکه روند رشد این بودجه به چه صورت باشد در برنامه هفتم دیده شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: به دنبال این هستیم که آنچه در برنامه مشخص شده احصا کنیم و امیدواریم احصا کنیم. به نظر می‌رسد با همکاری و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه بتوانیم در برنامه هفتم به این عدد ۲ برسیم.

معاون پژوهشی وزیر همچنین از تخصیص ۱۰۰ میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها از صندوق توسعه ملی تا پایان سال خبر داد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا