اخبار سایت

سهم‌خواهی از معدن طلای هوش مصنوعی




یک ساختمان مستطیلی خاکستری در حوالی سن‌خوزه کمی پایین‌تر از ماشین‌های چشمک‌زن که در آن سیم‌های رنگارنگ سرورها، تجهیزات شبکه و سیستم‌های ذخیره اطلاعات را به هم متصل می‌کنند. صدای دستگاه‌های تهویه هوا به قدری زیاد است که صدای اعتراض افراد را بلند می‌کند. این ساختمان متعلق به شرکت Equinix است که فضای اختصاصی به دیتاسنترها اجاره می‌دهد.

تجهیزات داخل آن به مشتریانی تعلق دارند که در ماه‌های اخیر تعدادشان افزایش پیدا کرده است؛ شرکت‌هایی که از این فضا برای راه‌اندازی سیستم‌های هوش مصنوعی‌شان استفاده می‌کنند. معدن طلای هوش مصنوعی – که پر از مدل‌های زبانی مولد پیچیده و شگفت‌انگیز مانند چت‌بات چت جی‌پی‌تی است- به آن دسته از شرکت‌هایی که از پتانسیل‌های این تکنولوژی بهره بگیرند، نوید سودهای کلانی را می‌دهد. با این حال، این معدن درست مثل نخستین روزهای هر معدن طلا، برای فروشندگان بیل و کلنگ منبع درآمدزای خوبی به حساب می‌آید.

در بیست‌وچهارم مه، ‌شرکت انویدیا که برای بسیاری از سرورهای مبتنی بر هوش مصنوعی، تراشه‌های نیمه‌رسانا طراحی می‌کند، با انتشار گزارش درآمد سه‌ماهه منتهی به آوریل خود‌ تمام پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران را پشت سر گذاشت و عقب زد. این شرکت اعلام کرد که انتظار دارد میزان فروش آن در فصل جاری به ۱۱ میلیارد دلار برسد که رقمی دو برابر پیش‌بینی تحلیلگران وال‌استریت خواهد بود. جنسن هوانگ مدیرعامل شرکت انویدیا در روز بیست‌ونهم مه ‌اظهار کرد که جهان در نقطه اوج یک عصر رایانشی جدید است. یک روز بعد از آن، ارزش بازار این شرکت با رشد ۳۰درصدی به رقم یک تریلیون دلار رسید.

دیگر شرکت‌های تراشه‌ساز از طراحان رقیبی مانند AMD گرفته تا سازندگانی مانند TSMC تایوان، همچنان درگیر هیجان هوش مصنوعی بوده‌اند. با این اوصاف در اختیار داشتن تامین‌کنندگانی از دیگر زیرساخت‌های رایانشی – از همان کابل‌های رنگارنگ، دستگاه‌های تهویه هوای پر سروصدا و حتی اجاره‌دهندگان فضای مورد نیاز دیتاسنترها گرفته تا نرم‌افزاری تخصصی- به اجرای بهتر الگوهای هوش مصنوعی کمک می‌کنند.

شاخص هم‌وزن ۳۰ شرکت از زمان عرضه چت‌بات چت جی‌پی‌تی در ماه نوامبر گذشته تا ۴۰ درصد رشد کرده، در حالی که میزان رشد شاخص تکنولوژی نزدک در همین زمان ۱۳ درصد بوده است. دنیل جفریز از گروه لابی‌گری «اتحاد زیرساختی» معتقد است که گروه سهامی جدید در حوزه تکنولوژی در حال ظهور است.»

در مواجهه با این اتفاق به نظر می‌رسد که شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی نسبت به شرکت‌های فعال در زمینه الگوهای زبانی بزرگ و هوشمند مربوط به چت‌بات‌ها و رقبای‌شان، هیجان کمتری داشته باشند. با این حال از آنجا‌ که سازندگان این مدل‌های زبانی و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها برای کسب سهم بیشتر از بازار پررونق هوش مصنوعی در آینده با یکدیگر در رقابت هستند، در حال حاضر به قدرت پردازشی کافی نیاز دارند.

منبع: دنیای اقتصاد

 

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا