دانش و علم

گرمترین ماه تاریخ معرفی شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، اشمیت طی جلسه‌ای در مقر ناسا واقع در واشنگتن و در گردهمایی کارشناسان آب و هوا و دیگر رهبران سازمانی مانند بیل نلسون مدیر ناسا و کیت کالوین محقق ارشد این سازمان، خبر مذکور را اعلام کرد.

جلسه در حالی برگزار شد که آغاز تابستان یک بحران آب وهوایی کامل را به نمایش گذاشته است. سیلاب‌های مرگبار در نیوانگلند ایجاد شد و آتش سوزی حیات وحش در کانادا شهرهای آمریکا را پر از دود کرد. از سوی دیگر میلیون‌ها نفر با موج گرما روبرو شدند و رکورد دمای هوا در مناطقی در جنوب و غرب این کشور رصد شد.

او به کارشناسان گفت: ما شاهد تغییراتی بی سابقه در سراسر جهان هستیم. هرچند این تغییرات ناگهانی به نظر می رسند اما محققان از آنها تعجب نمی‌کنند. طی ۴ دهه گذشته، دمای هوا در هر دهه افزایش یافته است.

هفته گذشته تحلیل دمای هوای جهانی ناسا نشان داد ماه گذشته میلادی گرم‌ترین ژوئن تاریخ بوده است. به گفته اشمیت این موج گرما این احتمال را افزایش می‌دهد که ۲۰۲۳ میلادی گرم‌ترین سال ثبت شده در جهان باشد. همچنین طبق محاسبات او ۵۰ درصد احتمال دارد دمای زمین در سال جاری میلادی رکورد ثبت کند. طبق مدل‌های دیگر احتمال ثبت رکورد دما در سال جاری میلادی ۸۰ درصد است.

این درحالی است که محققان پیش بینی می‌کنند ۲۰۲۴ میلادی حتی از ۲۰۲۳ هم گرم‌تر باشد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا