اخبار سایت

رنگ زبان از سلامت بدن خبر می‌دهد


بنا به گزارش وری‌ول هلت، تصاویر زبان در تشخیص برخی بیماری‌ها، مانند دیابت و کم خونی، ۹۵ درصد دقیق‌اند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، دکتر علی الناجی، دانشیار دانشگاه استرالیای جنوبی و یکی از نویسندگان این پژوهش، به وری‌ول‌ هلت گفت: «تحقیقات پیشین حاکی از آن است که تغییرات در رنگ زبان، به ردیابی پیشرفت بیماری کووید-۱۹ یا غربالگری سرطان کمک می‌کند.»

محققان این پژوهش جدید از روش تصویربرداری در لحظه، برای بررسی بیش از ۱۰۰ تصویر زبان استفاده کردند.

به گفته الناجی، این روش کم‌هزینه می‌تواند تشخیص زودهنگام بیماری را افزایش دهد و همچنین راه پزشکی از راه دور را هموارتر کند.

الناجی گفت: «بیماران می‌توانند تصاویر زبانشان را در خانه بگیرند و آن‌ها را برای ارزیابی متخصصان کادر درمان و مراقبت‌های بهداشتی – به‌ویژه در مناطق دورافتاده یا محروم‌تر –  ارسال کنند تا به راحتی در دسترس آنان قرار گیرند.»

زبان شما از سلامتتان چه می‌گوید؟
گرانت چو، پزشک در مرکز یوسی‌ال، می‌گوید: «معاینات زبان به صورت فیزیکی، هم در طب مدرن و هم در طب سنتی چینی انجام شده است، اما تفسیر یافته‌ها متفاوت است.»

به گفته او، از دیدگاه پزشکی مدرن، ظواهر مختلف زبان با مصرف دارو، نقص ایمنی، کمبودهای تغذیه‌ای یا بیماری زمینه‌ای یا حتی هیچ یک از موارد فوق مرتبط‌اند.»

 

به‌عنوان مثال، اگر کمبود ویتامین ب ۱۲ دارید، زبان ممکن است متورم یا ملتهب شود. لکه‌های سفید یا قرمز هم در اثر عفونت قارچی به نام برفک دهان روی زبان ظاهر می‌شوند.

چو می‌گوید: «رویکرد تشخیصی طب سنتی چینی که ارزیابی رنگ، شکل، رطوبت و ضخامت زبان را شامل می‌شود، ۱۵ تا ۲۰ ثانیه طول می‌کشد. پزشکان همچنین زمینه تاریخچه پزشکی بیمار و سایر یافته‌های معاینه را در نظر می‌گیرند.»

به گفته او، با توجه به تغییرات رنگی در بخش‌‌های مختلف زبان، پیامد‌های متفاوتی در زمینه سلامتی افراد را می‌توان مشاهده کرد.

آیا معاینه زبان به غربالگری سرطان کمک می‌کند؟
همان‌طور که گفته شد زبان اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامتی می‌دهد. اما سلامت خود زبان نیز مهم است، زیرا نرخ سرطان زبان در حال افزایش است.

کوین کنتررا، جراح سر و گردن در پنسیلوانیا آمریکا، به وری‌ول‌هلت گفت: «وقتی اتفاق‌هایی برای زبان می‌افتد، باید آن‌ها را بسیار جدی گرفت.»

او تاکید کرد: «رنگ بخش مهمی از آزمایش زبان است. ضایعات پیش‌سرطانی معمولا سفید به نظر می‌رسند، در حالی که زبان قرمز، عروقی یا خونی نشان‌دهنده سرطان است.»

سیگار، الکل و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) همگی خطر ابتلا به سرطان زبان را افزایش می‌دهند، اما شواهدی وجود دارد که رژیم غذایی فاقد میوه و سبزیجات نیز عامل خطر است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا