فناوری اطلاعات

دانشمندان یک درصد برتر به پژوهش های کاربردی نظام سلامت توجه کنند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در نشست دانشمندان یک درصد پراستناد دنیا با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ضمن تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: سرعت تولید علم در حوزه سلامت در دنیا رو به افزایش است اکنون سرعت تولید علم در عرصه پزشکی نزدیک به ۸.۳۳ است و در جایگاه ۱۵ تولید علم در دنیا قرار داریم ضروری است این موقعیت را در جهان حفظ کرده و برای روند صعودی آن برنامه های آینده نگرانه تدوین شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه باید تحقیقات و پژوهش به سمت اقتصاد دانش بنیان و پژوهش اقتصاد آفرین در حرکت باشد، تصریح کرد: امروزه دانشگاه های دنیا به سمت نسل ۴ و ۵ می رود و دانشگاه های کشور اکنون وارد نسل ۳ شده و باید این نسل را به نسل اجتماعی و ۴ ارتقا دهیم.

وی تاکید کرد: امروزه در دنیا دانشگاه های نسل ۵ به سمت آموزش و پرورش دادن مدیر پژوهش تغییر جهت داده‌اند تا با کمترین هزینه بالاترین دستاورد را داشته باشد.

پناهی با اشاره به شعار سال گذشته مبنی بر تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین یادآور شد: در سال گذشته شرکت‌های دانش بنیان دو برابر شدند و به عددی بیش از ۸ هزار و ۱۷۰ شرکت دانش‌بنیان رسیده است که از آن تعداد ۴۷۸ شرکت در حوزه داروهای پیشرفته و ۳۲۸ شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی و ۳۷۴ شرکت در حوزه فناوری زیستی، و صنایع غذایی را شامل می شود.

وی با اشاره به نام گذاری سال جدید با عنوان مهار تورم و رشد تولید، خاطرنشان کرد: ۸۰۰ مرکز تحقیقات در کشور داریم که می توان از توانمندی آنان در رشد تولید و مهار تورم کمک گرفت. به طور قطع با کمک دانشمندان یک درصد می توان سرعت کار را افزایش و روند پژوهش را به سمت پژوهش های کاربردی هدایت کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت آسیب‌ها و تهدیدات شناسایی شده در حوزه سلامت برشمرد و عنوان کرد: در حوزه های دارو، تجهیزات پزشکی، سلامت و امنیت غذایی، سلامت الکترونیک و هوش مصنوعی، سلامت اجتماعی – سلامت روانی، بیماری‌های غیرواگیر، صعب‌العلاج و مزمن، جوانی جمعیت، خانواده و سبک زندگی، حوادث، سوانح، بلایای طبیعی و سلامت محیط زیست، درمان‌های نوین، فناوری و نوآوری های علوم پزشکی، بیماری‌های نوظهور، بازپدید و واگیر و سیاستگذاری و اقتصاد سلامت تهدیداتی شناسایی شده است که نیازمند توجه ویژه دانشمندان به خصوص دانشمندان توانمند یک درصد برتر است.

وی همینطور توجه دانشمندان یک درصد برتر پراستناد جهان که در نشست حاضر بودند را به مواردی جلب کرد و تصریح کرد: انتظار می‌رود دانشمندانی که در این سطح در عرصه بین‌المللی فعالیت می‌کنند در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و تعیین قیمت و نرخ گذاری دارو، در حوزه سیاستگذاری جهت تولیدات علمی اثرگذار و استناد پذیر، بازنگری آیین نامه‌های پژوهشی و افزایش پشتیبانی مالی از پژوهش‌های علمی به دولت مشاوره بدهند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا