دانش و علم

حمایت ویژه ۴۰ میلیارد تومانی از پژوهشگران علوم پزشکی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی در نشست معاونین تحقیقات و فناوری کلان منطقه ۱۰ دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از عملکرد و اقدامات این دانشگاه‌ها که اغلب جزو بزرگترین و تاثیرگذارترین دانشگاه های علوم پزشکی فعال در کشور هستند، ابراز خرسندی کرد و گفت: عملکرد دانشگاه‌های کلان منطقه 10 در حوزه فناوری شایسته تقدیر و قدردانی است.

وی خاطرنشان کرد: رقابت سنگینی در منطقه و دنیا در زمینه تولید علم حاکم است و طبق تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در زمینه تولید علم و مرجعیت علمی باید اقدامات اساسی صورت پذیرد و علاوه بر توجه به مقوله کیفیت تولیدات علمی باید به کمیت آنها هم توجه شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه مسیر تولید دارو از مسیر تولید مقاله می‌گذرد و هدف نهایی تحقیقات رسیدن به دارو، تجهیزات و محصول یا دستورالعمل است، عنوان کرد: همانطور که به فناوران گفته می‌شود در فناوری در مرحله پتنت متوقف نشوند زیرا مسیر تولید محصول و تجهیزات تازه شروع شده است. مقاله هم همینطور است پس از چاپ مقاله تازه مراحل تبدیل آن به محصول شروع می‌شود.

وی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل حمایت از پژوهشگران اعلام کرد: ۴۰ میلیارد تومان حمایت ویژه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی در قالب دستورالعمل حمایت از پژوهشگران اعلام شده است.

پناهی به حمایت‌هایی در قالب سرباز نخبه اشاره کرد و افزود: متعاقب تفاهم میان معاونت تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت و دانشگاه دفاع ملی تمام هزینه‌های حقوق و حمایت از نخبگان در قالب طرح سرباز نخبه توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت پرداخت خواهد شد. این در حالی است که انتظار داریم پذیرفته شدگان این طرح در قالب مقاله، محصول، دستورالعمل و غیره خروجی برای کشور داشته باشند. دستیار پژوهش، پزشک پژوهشگر و غیره نیز به همین منوال خواهند بود.

وی به مقوله مطالعات کوهورت اشاره کرد و اظهارداشت: چند شرط اصلی برای ادامه فعالیت کوهورت‌ها اعلام شده است. اول اینکه مطالعه کوهورت باید با تایید رئیس دانشگاه به فعالیت خود ادامه دهد، همینطور مطالعه کوهورت باید برای همه اعضای هیات علمی دانشگاه مربوطه قابل استفاده و در دسترس باشد و سومین ضروری است نتایج حاصل از مطالعه در قالب ترجمان دانش مورد استفاده بومی در منطقه و سپس در سطح ملی قرار گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در انتهای سخنان خود، به ارتقا مجلات داخلی و توجه محققین به چاپ مقاله و رعایت رفتارهای اخلاقی در قالب دستورالعمل‌های کمیته‌های اخلاق در دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد.

در ادامه نشست نیز معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی، علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، بقیه الله، ارتش، شاهد، انستیتو پاستور و موسسه عالی آموزش و پژوهش طب انتقال خون ایران که همگی جزو کلان منطقه 10 آمایشی وزات بهداشت محسوب می‌شوند به شرح گزارشی از اقدامات و دستاوردهای خود در حوزه تحقیقات و فناوری سلامت پرداخته و چشم انداز و برنامه های آتی خود را ارائه کردند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا