فناوری های نوین

تولید پلی‌لاکتیک اسید مورد نیاز در صنایع غذایی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت دانش بنیان رایان پلیمر آرتا با هدف تولید پلیمر زیست تخریب پذیر PLA در سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را در پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی آغاز کرده‌ است.

غزاله قنبرنژاد، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان رایان پلیمر آرتا در خصوص محصولاتی که این شرکت در دست تولید دارد، گفت: شرکت ما سه محصول دانش‌بنیان سدیم لاکتات، لاکتیک اسید و کلسیم لاکتات را در کارنامه خود دارد. این محصولات تماما وارداتی است و در ایران و خاورمیانه تولید کننده ای ندارد.

به گفته او، پلی‌لاکتیک اسید در صنایع غذایی به عنوان تنظیم‌کننده pH و نگه دارنده استفاده می‌شود و جایگزین سیتریک اسید است. کلسیم لاکتات در مصارف دارویی به عنوان منبع کلسیم است، این محصول، در بدن رسوب نکرده و کاملا محلول در آب است و نهایتا سدیم لاکتات یک نوع نرم کننده است که به جای گلیسیرین می توان از آن استفاده کرد و صد برابر بیشتر از گلیسیرین به پوست نرمی و آبرسانی می‌بخشد.

وی ادامه داد: سالانه بالغ بر ۸۰۰ تن واردات این محصولات به خود ایران است و در حال حاضر، توان رقابت با رقبای خارجی را نداریم و نیازمند حمایت هستیم تا بتوانیم نیمی از نیاز بازار را تامین کرده و جلو واردات را بگیریم.

قنبرنژاد با بیان اینکه میزان واردات سالانه این محصولات بالغ بر سه و نیم میلیون دلار است، اظهار داشت: تمام محصولات ضایعات کشاورزی که کربوهیدراتی هستند، مورد مصرف شرکت هستند. در حال حاضر، قیمت محصولات وارداتی در بازار تقریبا بالغ بر هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار تومان است و ما ۳۰ تا ۳۵ درصد پایین تر از قیمت محصولات وارداتی این ماده را تامین می کنیم.

وی ارائه خدمات پس از فروش را از دیگر مزیت های این محصولات نسبت به نمونه مشابه خارجی برشمرد و گفت: محصولاتی که ما به بازار ارائه می دهیم، ضمانت دارد و خریدار می تواند حجم پایین تری خرید کند. ولی زمانی که از چین یا کشورهای دیگر خرید را انجام دهد، ناچار به خرید یک کانتینر یعنی ۲۴ تن آن هم بدون خدمات پس از فروش است، بنابراین، اگر محصول مشکلی داشته یا تاریخ انقضای آن گذشته باشد، امکان عدوت محصول را ندارند مضاف بر اینکه معمولا این محصولات حدود ۴۵ روز شیپ منت دارند و روی دریا می مانند و این خواب سرمایه بر قیمت نهایی آنها تاثیر قابل توجهی می گذارد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان رایان پلیمر آرتا با بیان اینکه این شرکت هنوز صادراتی نداشته است، تصریح کرد: در حال حاضر تنها بر تامین نیاز بازار ایران تمرکز داریم اما پس از آن صادرات به روسیه و ترکیه را در دستور کار داریم و با پارک های علم و فناوری این دو کشور گفت‌وگوهایی شکل داده‌ایم و به این نتیجه رسیده ایم که در روسیه ۱۱ میلیون دلار و در ترکیه شش میلیون دلار سالانه مصرف هست. ما در تبریز هستیم و می توانیم از طریق شهر جلفا که منطقه آزاد است، صادرات مان را به راحتی انجام دهیم.

وی همچنین در پایان در خصوص ظرفیت تولید شرکت اظهار داشت: در حال حاضر، ۲۴ تن در سال ظرفیت تولید داریم این در حالی است که ۸۰۰ تن در سال نیاز بازار ایران است و چنانچه حمایت‌های لازم را دریافت کنیم، می توانیم این نیاز داخل را تامین و از خروج ارز جلوگیری کنیم.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا