دانش و علم

تدوین و تصویب لایحه جامع حمایت از نخبگان در دولت



به گزارش خبرنگار مهر، سید سلمان سیدافقهی امروز در دومین روز از اجلاس سه‌روزه روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد ضرورت خیزش علمی یادآور شد: بیشترین تعداد نخبگان را در دانشگاه ها داریم و با این نخبگان باید در حوزه علم و نوآوری به خیزش علمی کمک کرد.

وی با طرح این سوال که حمایت های بنیاد ملی نخبگان چقدر تاکنون موثر بوده است، گفت: می دانیم جریانی وجود دارد که برخی استعدادها، جوانان و استادان یا تصمیم قطعی به مهاجرت دارند یا مهاجرت کرده اند یا در آستانه مهاجرت هستند.

سیدافقهی تاکید کرد: مهاجرت به خودی خود بد نیست و گردش نخبگان همه جا وحود دارد؛ ولی اینکه فرد برنگردد خوب نیست و این باعث می شود حاکمیت فکر کند چطور این روند را بهبود ببخشد.

وی ادامه دارد: ما در بنیاد به چند راه حل رسیده ایم، یکی از این راه ها میان مدت و دو راه کوتاه مدت است. ابتدا باید در حوزه گفتمان سازی برای اجرای سند راهبردی امور نخبگان اقدامات اجرایی انجام دهیم. این سند در سال ۹۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است و احکام زیاد دیگری هم برای نخبگان دارد.

این مقام مسؤول افزود: البته بخش عمده ای از اثربخشی نخبگان در شرکت های دولتی رخ می دهد، اما اینکه چرا اثربخشی نخبگان در سال های قبل محسوس نبوده، بخشی از این امر به این دلیل است که فرهنگ حاکمیت این نبوده که حکمرانی ما حکمرانی دانش بنیان در حوزه اجرا، قانونگذاری و قضایی نبوده است. بنابراین باید با استقرار قوانین و مقرراتی این روند را اجرا کنیم.

سیدافقهی تاکید کرد: سند راهبردی نخبگان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اسناد شورا از جهت ضمانت اجرایی اثربخشی کمتری نسبت به اسناد مجلس شورای اسلامی دارد، بنابراین برای رفع نواقص این سند دنبال تدوین و تصویب قانون جامع حمایت از نخبگان در دولت هستیم. این قانون در حال طراحی در کمیسیون مربوطه هیات دولت است، امیدواریم سریع تر به مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم یا مجلس آتی ارائه شود.

به گفته وی این قانون حمایت مالی، حمایت تامین منابع و اثربخشی نخبگان را تضمین می کند. برای حوزه نخبگانی و نگهداشت نخبگان در کشور نیازمند قوانین و مصوباتی هستیم که آن را دنبال می کنیم.

سیدافقهی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر استقرار نظام گزینش اصلح کارگزاران کشور است که آن را هم پیگیری می کنیم. همچنین یکی دیگر از مشکلات این است که در زیست بوم نخبگانی کمک می کنیم ایده به محصول تبدیل شود؛ ولی نمی توانیم محصول تبدیل به بازار شود. امروز بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان داریم که شاید فقط ۱۰۰۰ شرکت گردش مالی بالای ۵ میلیارد تومان در سال دارند؛ باید زنجیره ارزش این شرکت ها را کامل کنیم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت:ایجاد زنجیره ارزش محصولات با ایحاد کارگزاری ها در بنگاه‌های بزرگ را دنبال می کنیم تا نخبه ها به مسایل محتلف کشور وصل شوند. اگر نخبه در بازاری قرار گیرد که خلق ثروت می کند، بیشتر احساس می کند در جامعه اثربخشی دارد.

وی با اشاره به جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی که در بهمن ماه کلید خورد و ظرفیت جذب ۴ هزار نفر در سال جاری گفت: این نخبگان وقتی هم جذب می شوند، حقوق این افراد به اندازه ای نیست که در برابر جذابیت های مهاجرت های خارج از کشور بیشتر باشد.

سیدافقهی اقدام دیگر را مشارکت دادن نخبگان در تصمیم سازی در حاکمیت دانست و گفت: اخیرا همایش ملی گفت و گوی نخبگان را با حضور وزیر کشور برگزار کردیم تا ضرورت حضور نخبگان را در کنار مسؤولان کشور در سطح استان های کشور گفتمان سازی کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح پروژه های کلان پیشران آینده ساز در هر استان توسط نخبگان و استانداران گفت: در هر استان یک پروژه کلان راهبردی از جنس فناوری های پیچیده و ناظر به حل مسائل استان در هر استان تعریف می کنیم که موجب امیدآفرینی جوانان آن استان می شود. این امر موجب جلوگیری از مهاجرت آنها می شود، زیرا اثربخشی این پروژه ها برای جوانان محسوس است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا