اخبار سایت

این پنج ماده غذایی خواب راحت را از شما می‌گیرند




پنج ماده غذایی مانع خواب راحت می‌شوند و با پرهیز از خوردن آن‌ها می‌توانیم کیفیت خواب شبانه را بهتر کنیم.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، شریل لیتگو، پرستار در «بنندن هلت» در انگلستان، می‌گوید: «اگر همه داروها را امتحان کرده‌اید و از تلاش برای خوابیدن خسته شده‌اید، باید بدانید که یکی از علت‌های تقلا برای خوابیدن در غذاهای اشتباهی است که قبل از خواب می‌خورید.»

او افزود: «شاید تنقلات شبانه مانند شکلات و بستنی یا چیپس را دوست داشته باشید، اما این‌ها می‌توانند شما را از ۸ ساعت خواب مفید باز دارند.»

کارشناسان توصیه می‌کنند که از غذا خوردن دیرهنگام خودداری کنید، گرسنه به رختخواب نروید، و مواظب اندازه وعده‌های غذایی‌تان باشید. همچنین، نزدیک به زمان خواب، کافئین و شکر مصرف نکنید.

بنا به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، هر بزرگ‌سال باید دست‌کم ۷ ساعت در شب بخوابد. اما به نظر می‌رسد بیشتر آمریکایی‌ها این طور نیستند و علت آن هم شاید همین مواد غذایی باشد.

 

این پنج مواد غذایی کدامند؟




شکلات

این خوراکی شیرین و خوشمزه احتمالا خواب‌های شیرین به ارمغان نمی‌آورد، زیرا میزان زیادی کافئین دارد. کافئین در مراحل عمیق‌تر خواب- یعنی مرحله رم (REM)- باعث حرکت سریع چشم‌ها می‌شود و احتمال دارد صبح، بعد از برخاستن از خواب، احساس خستگی کنید.

پنیر

برخی از پنیرها و گوشت‌های فراوری‌شده، از جمله بیکن و ژامبون و پپرونی، حاوی مقدار زیادی تیرامین‌اند. بنا به گفته متخصصان، تیرامین باعث می‌شود غده فوق‌کلیوی هرمونی ترشح کند که هوشیاری را برای چند ساعت افزایش می‌دهد.

کاری

اگر برای به خواب‌ رفتن عجله دارید، از خوردن «کاری» صرف‌نظر کنید، زیرا کاری و دیگر غذاهای تند مقدار زیادی کپسایسین دارند.

این ماده شیمیایی با تداخل در فرایند تنظیم دمای بدن، دمای بدن را افزایش می‌دهد و باعث مختل شدن خواب می‌شود. به‌علت میزان انرژی زیاد مورد نیاز برای هضم ادویه‌ها، در صورت مصرف دیرهنگام این مواد غذایی باید با خواب عمیق خداحافظی کنید.

بستنی

بسیاری از مردم دوست دارند بعد از غذای اصلی یک قاشق بستنی به‌عنوان دسر بخورند و از آن لذت ببرند. فقط باید مطمئن شوید که زمان بستنی خوردن خیلی به وقت خوابیدن نزدیک نباشد.

متخصصان می‌گویند: «غذاهای حاوی شکر، مانند بستنی و شیرینی‌ها، ابتدا میزان قند خون را به‌سرعت افزایش می‌دهند و سپس در هنگام خواب، پایین می‌آورند. کاهش قند خون به بدن هشدار وضع اضطراری می‌دهد، که باعث افزایش سطح کورتیزول می‌شود و بدن را از خواب بیدار می‌کند.»

چیپس

مصرف بیش از حد نمک باعث کم‌آبی بدن و افزایش حبس شدن آب در سلول‌ها می‌شود و در پی آن خستگی ایجاد می‌کند.

اگر‌چه این خستگی شاید ظاهرا [برای خوابیدن] مفید به نظر برسد، اما در مطالعه‌ای که انجمن غدد درون‌ریز اروپا انجام داد دیده شد که میان‌وعده‌های شور و نمکی در خواب ایجاد اختلال می‌کنند.

متخصصان هشدار می‌دهند که ۲ تا ۳ ساعت قبل از خوابیدن از مصرف غذاهای شور مانند چیپس پرهیز کنیم.

محققان بنندن هلت علاوه بر این فهرست ممنوعه به مواد غذایی دیگری اشاره می‌کنند که مصرفشان قبل از خواب مفید است. این مواد غذایی مفید که باعث تقویت ملاتونین و بهبود کیفیت خواب می‌شوند عبارت‌اند از گیلاس، عسل، گوشت بوقلمون، و بادام‌.

بر اساس گزارش انجمن آپنه خواب آمریکا، ۷۰ درصد بزرگ‌سالان دست‌کم یک شب در ماه خواب کافی ندارند. همچنین، ۱۱ درصد نیز هر شب دچار کم‌خوابی می‌شوند.

خواب خوب برای سلامت جسم و روان انسان اهمیت بسیاری دارد و اختلال در خوابیدن می‌تواند خطرهای جدی برای سلامت داشته باشد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا