فناوری های نوین

ساختار جشنواره خوارزمی تغییر کرد/ جایزه یک میلیاردی شد



به گزارش خبرنگار مهر، حسن زمانیان در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که صبح امروز در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی برگزار شد، اظهار داشت: در سال گذشته در آموزش عالی دو ابرچالش داشتیم، اولی بازگشایی بعد از تعطیلی طولانی کرونا و دومین چالش هجمه دشمن به دانشگاه‌ها با ابزار اغتشاش بود که هر دو با موفقیت به پایان رسید.

وی در این اجلاس با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: زمینه‌های راه اندازی دو پژوهشکده شیمی دارویی و پژوهشکده استحصال عناصر راهبردی در سازمان فراهم شد و به زودی با مجوز شورای گسترش آموزش عالی فعالیت خود را به شکل رسمی آغاز کرده و ادامه می‌دهند. یکی از دستاوردهای پژوهشکده شیمی دارویی تولید داروی هپارین برای اولین بار است.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی در مورد پیشرفت روند ساخت پارک بین المللی علم و فناوری گفت: در قدم اول تفاهم نامه‌ای با شهر آفتاب نوشتیم تا در مجموعه پردیس شهر آفتاب متعلق به پارک بین المللی علم و فناوری ۲۰۰ هزار متر مکعب ساختمان آماده پذیرایی از شرکت‌های دانش بنیان در این پارک باشد.

زمانیان در مورد تغییرات در روند برگزاری جشنواره‌های بین المللی خوارزمی گفت: میزان جوایز این جشنواره با در نظرگرفتن گرنت که به جایزه اضافه شده است به ۱ میلیارد تومان رسیده است و در نتیجه این امر، میزان طرح‌های داخل کشور رسیده به دبیرخانه ۱۰۰ درصد و طرح‌های خارج کشور ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین شورای حکیمان را در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی تشکیل داده و اولویت‌های پژوهشی تا سال ۲۰۵۰ را احصا کردیم. یکی از موارد این اولویت‌ها توسعه سوخت پاک هیدروژن است که به دلیل ذخایر بالای سوخت فسیلی در کشور، ما در توسعه این نوع سوخت مزیت داریم به همین دلیل مرکز سوخت پاک هیدروژن را راه اندازی کردیم.

زمانیان با اشاره به اهمیت گرافین در تولیدات امروز صنعتی جهان گفت: ۱۷۰ مرکز پژوهشی از ۲۳ کشور دنیا روی این موضوع به دلیل خواص و اهمیت زیاد آن کار می‌کنند و ما سازمان ملی گرافین را در سازمان پژوهش‌ها راه اندازی کردیم.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا