فناوری های نوین

گشوده شدن بازار بزرگ ازبکستان به روی دانش‌بنیان‌های ایرانی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این نشست همزمان با هفته نوآوری ازبکستان (InnoWeek ۲۰۲۳) با حضور هیأتی از جمهوری اسلامی ایران که روز چهارشنبه به ریاست روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور راهی تاشکند شده‌اند و مدیران علم و فناوری ازبکستان به ریاست ابراهیم عبدالرحمانف، وزیر آموزش عالی، علوم و نوآوری ازبکستان برگزار شد که طی آن توافقات متعددی در راستای توسعه همکاری‌های علمی فناوری مشترک حاصل شد.

طرفین از جمله توافق کردند که از توسعه همکاری‌های مستقیم بین شرکت‌های دانش بنیان دو کشور و پروژه‌های استارتاپی مشترک حمایت کنند. بدین ترتیب استارتاپ‌های ایران و ازبکستان به بازارهای کشور دیگر راه می‌یابند.

روح‌الله دهقانی با بیان این که تلاش‌هایی که ایران در زمینه تبادل فناوری انجام شده، امروز نتایج خود را نشان می‌دهد اظهار داشت: معتقدم توسعه همکاری‌های مشترک بین ایران و ازبکستان در قالب پروژه‌های استارتاپی مشترک و پروژه‌های زیست محیطی می‌تواند به توسعه دو کشور در آینده کمک می‌کند.

از جنبه‌های مهم مذاکرات امروز، توافق در زمینه همکاری‌های مشترک در بهبود وضعیت زیست محیطی در منطقه خلیج آرال و در ادامه، افزایش نوآوری‌های زیست محیطی در این منطقه بود.

براساس تفاهم‌نامه های امضا شده در این نشست شش مجموعه دانش بنیان ایرانی حاضر در نمایشگاه هفته نوآوری ازبکستان در حوزه‌های انتقال دانشجو به ایران، تولید انیمیشن، راه‌اندازی مراکز داده، تولید پهپادهای کشاورزی و تجهیزات پزشکی با طرف‌های ازبکستانی همکاری خواهند داشت.

دهقانی که به منظور گسترش همکاری‌های فناوری و نوآوری با ازبکستان به دعوت وزیر آموزش عالی، علوم و نوآوری آن کشور همزمان با هفته نوآوری ازبکستان به تاشکند رفته، از نمایشگاه بین‌المللی هفته نوآوری نیز بازدید کرد.

پاویون جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه با حضور ۲۵ شرکت دانش بنیان بزرگترین پاویون خارجی در این نمایشگاه است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا