اخبار سایت

انتقاد روزنامه‌های کشور از افزایش تعرفه اینترنت


دولت سرانجام پس از مدتی بحث و تلاش، سرانجام تعرفه اینترنت را افزایش داد.
این افزایش قیمت از سوی کارشناسان و کاربران، و نیز رسانه‌ها مورد تحلیل و بررسی و انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش ایتنا بخشی از انتقادات روزنامه‌های امروز 9 دی ماه در خصوص افزایش تعرفه اینترنت به شرح زیر است:

– روزنامه فرهیختگان: 
مردم با وجود مخالفت دربرابر افزایش تعرفه اینترنت اما منتظر اعلام عدد نهایی افزایش تعرفه‌ها بودند. وزیر ارتباطات در این بین مخالفت دولت دربرابر افزایش صد در صدی را اعلام کرد. در نهایت اعلام شد که افزایش تعرفه‌ها تنها 30 درصد خواهد بود. اما با یک حساب و کتاب ساده‌ که تقریبا تمام مردم از آن سر در می‌آورند، می‌بینیم که تعرفه‌ها بیش از 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

 -روزنامه جام جم: 
رونق کسب‌ و کارهای اینترنتی در سال‌های اخیر رشد بیشتری نسبت به مشاغل سنتی-اینترنتی داشته و چه‌بسا هزینه‌های جاری کمتری را نیز به همراه داشته است. فزایش قیمت تعرفه‌ها در صورتی اتفاق افتاده است که اینترنت کشور وضعیت مطلوبی نداشته است.

 – هم میهن: 
افزایش تعرفه‌های اینترنت در ایران در حالی رخ داده که چنین امری در کشورهای پیشرفته به‌صورت معکوس اعمال می‌شود. کشورهای توسعه‌یافته به‌دلیل بهبود زیرساخت‌های شبکه، نه‌تنها سرعت اینترنت را افزایش می‌دهند بلکه قیمت تعرفه‌ها را برای کاربران کاهش می‌دهند.

 – آرمان ملی: 
در توضیح افزایش نرخ اینترنت گفته شد که وزارت ارتباطات شرط و شروطی برای اپراتورها تعیین کرده است.  افزایش ۳۰درصدی میانگین سرعت اینترنت در شش ماه آینده از جمله مهم‌ترین شرایط بود. این در حالی است که اکنون کاربران اینترنت از سرعت و کیفیت ناراضی هستند و این سوال را دارند که چه تضمینی برای تحقق این شروط وجود دارد؟

 – هفت صبح: 
منحنی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه ارتباطات ناکافی بوده و نیازمند اصلاح مدل کسب و کار است.  تغییر در قیمت اینترنت با قبول شرایطی از سوی دستگاه های ارائه دهنده انجام شده است. اکنون این توقع و این پرسش وجود دارد که این افزایش تعرفه، چگونه معضل سرعت و کیفیت اینترنت در کشور را حل خواهد کرد؟

 

 – همشهری: 
مهم‌ترین پرسش مردم این است که با شرایط اقتصادی فعلی، چرا باید پیش‌پیش، برای اینترنتی که از آن راضی نیستند، پول بیشتری بپردازند؟ از طرف دیگر اپراتورها هم به‌خاطر سرکوب تعرفه طی چند سال، در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند. ظاهرا داستان کیفیت مطلوب و افزایش قیمت اینترنت شبیه مرغ و تخم مرغ شده است.

 -آفتاب یزد:
  در حالی که سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد مجوز ۳۰ درصدی برای گرانی اینترنت داده است بسته های جدید همراه بــا قیمت هر گیگابایت ۶ هزار تومان عرضه شد. آخرین باری که یک اپراتور بسته اینترنت بلندمدت عرضه کرده بود هر گیگابایت حدود ۲ هزار تومان بود. برای مثال، یک اپراتور تمام بسته های بیش از یک ماه خود را حذف کرد و بسته یکماهه را با قیمت هر گیگابایت ۶ هزار تومان عرضه کرد.

 – سازندگی: 
کارشناسان می گویند اگرچه تعرفه‌های تعریف شده در مصوبه سال ۹۶ تا امروز تغییری نداشته است اما کف و سقف تعریف شده در این مصوبه به‌گونه‌ای است که دست اپراتور‌ها را برای افزایش چند برابری قیمت اینترنت باز گذاشته است.
 

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا