فناوری های نوین

قرص مجهز به باکتری زنده جایگزین کولونوسکوپی می‌شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، کولونوسکوپی فرایندی تهاجمی است و علاوه بر آن ممکن است نشانگرهای مربوط به معده و روده را که مدت کوتاهی در بدن حضور دارند، شناسایی نکند. اکنون یک قرص هوشمند جدید برای برطرف کردن چنین کمبودهایی ابداع شده که از یک باکتری زنده که روشن می‌شود، استفاده می‌کند.

محققان دانشگاه‌های ام آی تی، بوستون، شیکاگو، شرکت آنالوگ دیوایسط و بیمارستان بریگام (زیر مجموعه دانشگاه هاروارد) نمونه اولیه این دستگاه را ابداع کرده‌اند که به اندازه یک دانه بلوبری است. ابزار مذکور براساس کپسول‌های ساخته شده در تحقیقات پیشین ابداع شده است. نسخه‌های قبلی بسیار بزرگ‌تر بودند و بنابراین بلع آنها نیز مشکل تر بود.

اندازه قرص جدید کمتر از ۱.۴ سانتیمتر مربع است و شامل یک باکتری پروبیوتیک مهندسی ژنتیکی شده، اجزای الکترونیک و باتری بسیار کوچک است.

پس از آنکه ابزار مذکور توسط فرد بلعیده و وارد روده بزرگ شد، باکتری داخل آن در معرض نشانگرهای زیست شناختی آشکار مربوط به بیماری‌های روده، نور تولید می‌کند. اجزای الکترونیک موجود در ابزار نیز نور را رصد می‌کنند و یک سیگنال بی سیم می‌فرستد که توسط موبایل پزشک یا رایانه‌ای خارج از بدن بیمار دریافت می‌شود.

از آنجا که این فرایند بسیار ساده و غیرتهاجمی است، می‌توان آن را به راحتی و چند بار (هر بار با استفاده از یک قرص جدید) انجام داد. این بدان معنا است که روش نوین شانس بیشتری برای ردیابی نشانگرهای کوتاه مدت بیماری دارد که کولونوسکوپی قادر به انجام آنها نیست. این قرص در نهایت از بدن دفع می‌شود.

در تست‌های انجام شده روی خوک، دستگاه توانست سطح اکسید نیتریک را ردیابی و گزارش کند. غلظت بالای این ماده با چند بیماری التهاب لگن مرتبط است. کارشناسان معتقدند با دستکاری روش مهندسی باکتری، نشانگرهای زیستی دیگر را نیز می‌توان رصد کرد. علاوه بر آن قرص هوشمند یک روش مناسب برای تحقیق درباره سیستم گوارشی است.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا