دانش و علم

رصدخانه جدید مهاجرت نخبگان راه اندازی می شود



به گزارش خبرنگار مهر، سید سلمان سیدافقهی در نشست خبری که امروز برگزار شد، از تشکیل رصدخانه جدید مهاجرت خبر داد و گفت: سال گذشته راه اندازی این رصدخانه به تصویب هیأت امنای بنیاد رسید و ما پیشنهادی به معاون اول رئیس جمهور دادیم و گفتیم دبیرخانه آن در بنیاد ملی نخبگان قرار بگیرد، همچنین پیشنهاد دادیم این رصدخانه نیاز به یک شورای راهبردی و فرابخشی دارد و می‌توان از نهادهایی که آمار اشتغال و مهاجرت و تحصیل نخبگان را دارند کمک گرفت و داده‌ها یک جا جمع آوری شود. شاید حتی لازم باشد نهادهای امنیتی و اطلاعاتی هم در این شورا عضو شوند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: به طور مثال سازمان امور دانشجویان که ترجمه مدارک دانشجویانی که مهاجرت یا مهاجرت معکوس می‌کنند را در اختیار دارد و یا پلیس گذرنامه و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی که داده‌های خاص خود را دارند می‌توانند ارائه دهند. همچنین براساس پیشنهاد بنیاد، گفته ایم رئیس شورا معاون اول رئیس جمهور و معاون علمی رئیس جمهور ناظر بر شورا باشد.

پیشنهاد ایجاد دبیرخانه رصدخانه مهاجرت در بنیاد ملی نخبگان

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه این رصدخانه نیز می‌تواند در بنیاد ملی نخبگان مستقر شود و وظیفه آن بررسی آمار و تولید گزارش برای مسئولان بالادستی و مرتبط باشد، خاطرنشان کرد: طبیعتاً بخشی از این آمار محرمانه خواهد بود اما بخش قابل توجهی از آن براساس تشخیص نهادهای مرتبط منتشر می‌شود. این خلأ قبلاً وجود داشت و از جنس کارهای حکمرانی است.

بنیاد بعد از ۱۸ سال ساختار مصوبی در سازمان اداری استخدامی ندارد

وی ضمن بیان این مطلب که بنیاد هنوز بعد از ۱۸ سال ساختار مصوب در سازمان اداری استخدامی ندارد، گفت: نزدیک به کمتر از ۱۰ روز است که پیشنهاد تشکیل شورای راهبردی را ارائه کرده ایم و هنوز موافقت نشده است.

آمار رصدخانه مهاجرت دانشگاه شریف بعضا با واقعیت منطبق نیست

سیدافقهی با اشاره به رصدخانه ملی مهاجرت و حواشی پیش آمده پیرامون آمار منتشر شده از سوی ان گفت: وقتی تهیه آمار مهاجرت را به بستری خصوصی واگذار کنیم و گزارش‌هایی منتشر شود، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ حاشیه‌ای که مدتی قبل از سوی رصدخانه دانشگاه شریف ایجاد شد نتیجه همین مسئله بود. در جلسه‌ای که در خصوص رصدخانه مهاجرت برگزار شد، رویکرد ما این بود که دیگر نمی‌توانیم با رصدخانه مهاجرت دانشگاه صنعتی شریف همکاری کنیم. آمارهایی که توسط رصدخانه منتشر شده بعضاً ۱۰۰ درصد با واقعیت منطق نبوده و با آمارهایی که ما داشتیم متناقض بوده است.

نمی‌توان احصای آمار مهاجرت را برون سپاری کرد

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: البته می‌توانیم همکاری‌هایی داشته باشیم، ولی به نظر ما نمی‌توان احصای آمار مهاجرت را برون سپاری کرد بخصوص در مورد مهاجرت که حساس است و یک گزارش بی موقع می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

سیدافقهی اظهار کرد: نمونه این تناقض‌ها گزارش آماری منتشر شده از گروه ایران ۲۰۴۰ در دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۸ است که اعلام شد کل مهاجرت ایران در سال ۵۷ به کل جمعیت ۱.۵ در صد بوده و این میزان اکنون به ۴ درصد رسیده و این در حالی است که ۴۰ درصد از این ۴ درصد مربوط، به مهاجران موقت هستند.

افزایش ۲ برابری مهاجرت در رشته پزشکی و پرستاری

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به افزایش ۲ برابری مهاجرت در رشته های پزشکی و پرستاری گفت: مشکل این افراد که قصد مهاجرت می گیرند، موضوع اقتصادی است البته اگر به این افراد امکان بروز و ظهور در جامعه بدهیم و در راستای نقش آفرینی آن ها اقداماتی انجام دهیم در کاهش آمار تاثیر خواهد داشت. 

۲۰ ابلاغیه رئیس جمهور برای استفاده نخبگان در دستگاه های اجرایی 

وی با بیان اینکه مهاجرت یک عارضه است و این مشکل با مشارکت محققان در حل مسائل کشور و نقش آفرینی آن ها در حوزه ها مختلف حل خواهد شد، خاطرنشان کرد: شخص رییس جمهور تاکنون ۲۰ ابلاغیه برای استفاده از ظرفیت نخبگان به دستگاه های اجرایی داشته اند. نکته مهم اینجاست که دستگاه ها باید وقت بیشتری برای نخبگان در نظر بگیرند و ما از وزرای صنعت، ارتباطات، جهادکشاورزی، دفاع و وزرای مرتبط با اقتصاد جامعه می خواهیم که با نخبگان جامعه ارتباط بگیرند. 

بلاتکلیفی نخبگان در فرایند جذب در دستگاه های اجرایی

سیدافقهی در ادامه از جذب هزار نخبه در دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: البته براساس آخرین اطلاعی که داریم، افرادی که براساس فراخوان قبلی جذب شده اند هنوز نتوانسته اند در دستگاه مربوطه در جایگاه مناسب خود قرار بگیرند. وقتی به فرد نخبه قول استخدام داده می شود، اما پس از ورود به دستگاه دچار بلاتکلیفی و گیجی می شود، این فرد به نخبه های بعدی قطعا توصیه می کند که اصلا وارد این فرایند نشوند. به طور مثال در بازدیدی که از شرکت‌های بزرگ دولتی داشتم، مشاهده کردم که بسیاری از نخبگان در حال خارج شدن هستند، چون اعلام کردند که در جایگاه واقعی قرار نگرفته‌اند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان یکی از سیاست های بنیاد را شناسایی استعدادهای برتر در مناطق محروم عنوان کرد و گفت: بسیاری از نخبگان و استعدادهای برتر در مناطق محروم و کمتر برخوردار شناسایی نمی شوند که نیار به حمایت دارندکه راهکارش مردمی سازی جریان شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است.

دو طرح بنیاد برای شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزی و دانشجویی

سیدافقهی با اعلام اینکه در راستای شناسایی استعدادهای برتر دو برنامه «شهاب» و «شتاب» در دستور کار بنیاد قرار دارد، گفت: طرح شهاب برای شناسایی استعدادهای برتر در حوزه دانش‌آموزی و طرح شتاب در حوزه دانشجویی است‌. طرح شتاب با  ۳ ضلع تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی، اساتید و نخبه‌یاران (دانشجویان حامی) ایجاد می‌شود؛ دانشجوی حامی، فرد دانشجوی سال بالایی است که می‌تواند به سایر دانشجویان تجربیات خود را منتقل کند و در واقع فرد واسط میان دانشجو استاد باشد.

به کارگیری ظرفیت نخبگان در کمیسیون های هشت گانه دولت

وی همچنین از طرح بنیاد برای به کارگیری ظرفیت نخبگان در کمیسیون های دولت خبر داد و گفت: با این طرح موافقت شده که از هسته های نخبگانی در کمیسیون های هشت گانه دولت استفاده شود؛ همچنین پیشنهاد می کنیم معاون اقتصادی استاندار، رییس هیات اندیشه ورز ما باشد تا نقش آفرینی نخبگان را در حل مسائل مختلف در حوزه های صنعت، معدن، مالی و بانکی و … را تمشیت کند.

سامانه اطلاعاتی یکپارچه نخبگانی راه اندازی می شود

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه به دنبال طرح گفت و گوی ملی نخبگان هستیم، گفت: به دنبال این هستیم که بنیاد محلی شود که نخبگان علمی، صنعتی، ادبی، فرهنگی و هنری و مهارتی حرف های خود را بدون واسطه با مسوولان دستگاه های اجرایی مطرح کنند. در همین رابطه قرار است یک سامانه اطلاعاتی یکپارچه راه اندازی شود و نخبگان در این سامانه بدون واسطه با نهادهای بیرونی ارتباط بگیرند. در این سامانه پروژه ها تعریف می شود و نخبگان پیشنهادات خود را برای بهبود برنامه ها ارائه خواهند داد. با راه اندازی این سامانه رصد دقیق از فضای نخبگانی، میزان پیشرفت پروژه ها،وضعیت گردش نخبگان، آمار مهاجرت نخبگان و شناسایی نخبگان به صورت لحظه ای انجام می شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر تعداد ۶۳ هزار نخبه در کشور شناسایی شده است، گفت: اینها تنها دانشجویان هستند و نخبگان دانش آموزی در این آمار مشخص نیست.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا