فناوری اطلاعات

گزارش آماری زمین‌لرزه‌های سال ۱۴۰۱ منتشر شد



به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از ابتدای فروردین تا انتهای اسفند سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۰۰۰ زمین‌لرزه را ثبت کردند. این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ‌داده و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند.

در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۸۵ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴.۰ در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آن‌ها در تاریخ ۱۱/۰۴/۱۴۰۱ به بزرگی ۱.۶ در بندر خمیر استان هرمزگان رخ داده‌است. کانون این زمین‌لرزه‌ در یکی از فعّال‌ترین بخش‌های زاگرس هم از لحاظ لرزه‌خیزی و هم تعداد زمین‌لرزه بوده‌است. نزدیک‌ترین گسل به کانون زمین‌لرزه‌های بندرخمیر شاخه‌های جنوبی گسل پیش‌ژرفای زاگرس (ZFF) و گسل پیشانی کوهستان زاگرس (MFF) است.

مطابق آمار سال ۱۴۰۱ مرکز لرزه‌نگاری کشوری، کشور ایران به صورت تقریبی ماهانه متحمّل میانگین ۲ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۵ شده است. استانهای آذربایجان غربی با ۸۳۸ زمین لرزه، خراسان رضوی با ۸۱۳ زمین‌لرزه، و کرمان با ۷۴۰ زمین‌لرزه بیشترین تعداد زمینلرزه را در بین استان‌های کشور داشته‌اند و استان‌های قزوین، زنجان، و البرز به ترتیب با ۲۱، ۹، و ۲ زمین‌لرزه کمترین تعداد زمین‌لرزه ثبت شده در کشور را به خود اختصاص دادند. همچنین، استانهای هرمزگان با ۷۳، کرمان با ۲۰، و آذربایجانغربی با ۱۷ زمینلرزه بیشترین تعداد زمین‌لرزه‌های ثبت شده با بزرگی بیش از ۴ را در بین استان‌های کشور داشته‌اند.

استان تهران در سال ۱۴۰۱ شاهد ثبت ۷۰ زمین‌لرزه بوده است که بزرگترین آن به بزرگی ۳.۸ در حسن آباد به ثبت رسید.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا