اخبار سایت

نبرد تراشه‌ای آمریکا و چین


دولت ژاپن هفته گذشته اعلام کرد، کنترل صادرات را از ماه ژوئیه اجرایی خواهد شد. چین به‌شدت با تصمیم ژاپن مخالفت کرد و آن را اقدامی علیه جهانی‌شدن و تجارت آزاد خواند.

به گزارش ایتنا و به نقل از دویچه وله، ایالات متحده می‌خواهد سرعت توسعه و تولید مدرن‌ترین محصولات نیمه‌هادی در چین را کاهش دهد. به همین دلیل صادرات تجهیزات و فناوری‌های تولید مربوطه را ممنوع کرده است.

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ در سفر خود به استان جنوبی گوانگدونگ در ماه آوریل بر اهمیت استقلال در علم و فناوری تاکید کرد. اما به گفته یی چن لیو، کارشناس صنعت و اقتصاددان تایوانی، بدون کمک تولیدات خارجی، چین نمی‌تواند جدیدترین ریزتراشه‌ها را برای صنعت داخلی با فناوری پیشرفته تولید کند.

 صنعت نیمه‌هادی چین
به گفته کارشناسان، صنعت نیمه‌هادی چین احتمالا تنها قادر به تولید در فرآیند ۱۴ نانومتری خواهد بود. فراتر از این استاندارد برای چین بسیار دشوار خواهد بود زیرا اجازه دریافت تجهیزات مدرن از ژاپن، ایالات متحده آمریکا یا هلند را ندارد.

 یک نانومتر معادل ۰،۰۰۰۰۱ میلی‌متر است. کشورهای صنعتی اکنون قادر به تولید ریزتراشه با استفاده از فرآیند دو نانومتری هستند. این تراشه‌ها در لپ تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند تعبیه شده‌اند.

به عنوان مثال، شرکت آمریکایی اپل در حال نصب پردازنده سه نانومتری در جدیدترین مدل‌ها است که قرار است در پاییز ۲۰۲۳ وارد بازار شوند. اما خودروها و لوازم خانگی نیز به تراشه نیاز دارند، اگرچه فرآیند ۲۸ نانومتری برای آنها کافی است.

 

الکس کاپری، از دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) به دویچه وله می‌گوید: «هیچ تولید تکنولوژیکی دشوارتر از ساخت ریزتراشه‌ها در مقادیر زیاد نیست، به‌ویژه وقتی به مقیاس‌های نانومتری کوچک‌تر می‌رسیم.»

او تاکید می‌کند، برای انجام این کار، تولیدکنندگان به ماشین‌های به اصطلاح لیتوگرافی برای پوشش تراشه‌ها نیاز دارند، اما بهترین تولیدکنندگان این ماشین‌ها در چین مستقر نیستند.

به گفته کاپری بازار جهانی جدیدترین ریزتراشه‌ها در تسلط ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و هلند است. او تصریح کرد که این کشورها برای تشکیل “اتحادیه ارزشی تراشه‌ها” به یکدیگر ملحق شده‌اند و فقط با کشورهای هم‌فکر خود تجارت می‌کنند.

در ایالات متحده انتقادها به موانع تجاری همواره بیشتر می‌شود. جانسن هوانگ، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت آمریکایی تراشه‌ساز NVIDIA در گفت‌وگو با فایننشال تایمز هشدار داد که دولت آمریکا با ایجاد موانع بیشتر برای تجارت با چین، صنعت فناوری خود را به خطر می‌اندازد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا