اخبار سایت

اقدامات اتحادیه اروپا برای جلوگیری از دسترسی چین به فناوری‌های نوین




اتحادیه اروپا استراتژی امنیت اقتصادی خود را به قانون گذاران این منطقه و کشورهای عضو ارائه می کند. قرار است رهبران این کشورها هفته آینده در بروکسل درباره رابطه با چین گفتگو کنند.

به گزارش ایتنا از مهر، هرچند این استراتژی به طور رسمی یک قانون پیشنهادی نیست، اما در واقع برنامه هایی را مطرح می کند که اتحادیه اروپا با ۲۷ عضو باید برای کاهش ریسک قدرت گرفتن چین و اجتناب از دسترسی به فناوری از طریق صادرات یا سرمایه گذاری خارجی در نظر بگیرد.

کمیسیون اتحادیه اروپا باید در این زمینه با دقت عمل کند زیرا دولت های اروپایی خواهان حفظ اعطای مجوز صادرات فناوری هستند و همزمان بر حفظ منافع امنیتی خود تاکید دارند.

یک طرح ارائه شده از سوی هلند به طور موثر شرکت های چینی را از خرید ابزارهای لیتوگرافی ASML منع می کند که برای ساخت نیمه رساناها به کار می رود، نمونه ای از این موارد است البته هلند در این زمینه به طور جداگانه عمل کرده است اما خواستار آن بود که محدودیت مذکور در سراسر اتحادیه اروپا اجرا شود. مقامات اتحادیه اروپا نیز اشاره کرده اند هیچ راه روشنی برای انجام این کار وجود ندارد.

البته اتحادیه اروپا صادرات کالاهای با قابلیت مصرف دوگانه که ممکن است کاربرد نظامی نیز داشته باشند را کنترل می کند اما این اقدام فناوری های در حال شکوفایی را در بر نمی گیرد.

دیپلمات های اروپایی معتقدند این منطقه باید به طور دقیق مشخص کند خواهان محدودیت کدام ریسک ها است و همچنین باید ثابت شود اقدامات فعلی این ریسک ها را برطرف نمی کنند.

علاوه بر آنچه گفته شد، ممکن است کمیسیون اتحادیه اروپا دانشجویان خارجی که تصمیم دارند در زمینه های فنی تحصیل کنند را نیز در بر گیرد در همین راستا هلند مشغول بررسی ایجاد یک قانون است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا