اخبار سایت

استفاده از صرافی های ارز دیجیتال چه خطراتی دارد؟



—————- رپرتاژ آگهی —————–

تمام کاربران فعال در حوزه‌ی بازار کریپتو کارنسی به طور معمول برای تبدیل ارز فیات خود ( مثل ریال ) به ارزها و دارایی های دیجیتال (مثل بیت کوین) و یا برای تبدیل دارایی های دیجیتال به دارایی های دیجیتال دیگر، (مثل تبدیل بیت کوین به تتر و یا بیت کوین به اتریوم و غیره .. ) از صرافی های ارز دیجیتال استفاده میکنند. طبیعی است که این صرافی ها در ازای خدماتی که ارائه می دهند از کاربران کارمزد انتقال ارز و یا کمیسیون معامله دریافت میکنند.
علاوه بر این، برخی صرافی های فعال در این زمینه فعالیتی شبیه به آن چه سیستم بانکداری دنبال میکند را برای مکانیزم وام دهی به اعضا و کاربران خود دنبال می کنند. به شکلی که با استفاده از سپرده های موجود در صرافی که توسط کاربران واریز شده اند، به کسانی که در خواست دریافت وام دارند وام داده می شود و سود برگشتی در ازای اعطای این وام برای کاربر و صرافی درآمدزایی می کند.
با وجود اینکه به دلیل ماهیت غیر متمرکز بودن ساختار بازار کریپتوکارنسی نظارت دقیقی بر عملکرد صرافی ها وجود ندارد اما صرافی های فعال در این حوزه در تبلیغات خود سیستم خدمات دهی خودشان را بسیار ایمن و بدون هیچ مشکل و نقطه ضعفی معرفی میکنند. مشکلاتی که در سال های گذشته برای صرافی های FTX ، Blockfi، Voyage و Celsius پیش آمد اما نشان میدهد که اتفاقا صرافی ها میتوانند یکی از نقاط ضعف اعتماد کاربران به این بازار باشند.
با توجه به موارد گفته شده بهتر است همیشه قبل از سرمایه گذاری و ورود پول به سیستم صرافی های فعال، ابتدا درباره ی صرافی مورد نظر خود تحقیقات لازم را انجام دهید و با اطلاعات کافی برای ورود به یک صرافی معتبر و کارآمد اقدام کنید. در ادامه‌ ی این مقاله به برخی از خطرات پنهان صرافی های فعال اشاره خواهیم کرد.

امنیت دارایی شما در صرافی های ارز دیجیتال
صادقانه بگوییم وقتی قرار است برای تبدیل سرمایه‌ی خود به ارزهای دیجیتال و تبادل مالی در این حوزه به سراغ صرافی های ارز دیجیتال بروید، تنها کسی که می تواند به شما کمک کند، خودتان هستید. بازار کریپتو کارنسی ماهیتی غیر متمرکز دارد و این به آن معنا است که به طور کلی و در قالب و چهارچوب قوانین تعریف شده برای دیگر موسسات و سازمان های مالی، قانون و نظارتی در مورد این صرافی های دیجیتال تعریف نشده است. به همین دلیل شما باید خودتان قبل از انتخاب صرافی مورد نظر خود برای تبادل مالی و یا معامله کردن در این بازار، درباره ی آن تحقیقات لازم را انجام داده باشید.
با توجه به مواردی که گفته شد بهتر است برای خرید ارز دیجیتال همیشه به سراغ صرافی های معتبر و قابل اعتماد بروید. پاسخگویی پشتیبانی 24 ساعته، طراحی کیف پول های جداگانه برای هر یک از اعضا و همچنین طراحی ایمن سایت می تواند موارد بسیار مهمی باشند که به اعتبار و قابل اعتماد بودن صرافی مورد نظر شما اضافه می کنند.

به کدام صرافی های ارز های دیجیتال اعتماد کنیم؟
اگر چه مدام این جمله گفته می شود که ماهیت و سیستم صرافی ها و بازار کریپتو کارنسی غیر متمرکز بوده و تحت نظارت دولت ها قرار ندارد اما صرافی هایی که قوانین وضع شده توسط پلیس را رعایت می کنند و به اخطارهای پلیس در زمینه پدیده‌ی خطرناک پولشویی توجه می کنند، قطعا شرایط بهتری نسبت به صرافی های گمنام و ثبت نشده دارند. نظارت پلیس بر معاملات غیر قانونی در صرافی های ارز دیجیتال می تواند یک مسیر دو طرفه برای نظارت پلیس بر فرایند خدمات دهی صرافی ها در چارچوب تعامل با یکدیگر هم باشد. 
استفاده از سیستم احراز هویت نیز به این معنا است که صرافی ها تعامل سازنده ای با مجریان ثبت مشخصات و شناسایی افراد جامعه دارند. هر چه یک صرافی بیشتر به دنبال رعایت قانون باشد و با موسسات رسمی بیشتری در ارتباط باشد، میتواند اعتماد مخاطبان بیشتری را جلب کند.

بررسی حوزه ی  فعالیت مالی صرافی
یکی از منابع بسیار مهم درآمدی صرافی های ارز دیجیتال طبیعتا دریافت کارمزد و کمیسیون از نقل و انتقالات مالی و یا معاملات ارزهای دیجیتال است. اما بهتر است دست کم فعالیت های مالی دیگری که صرافی ها برای تامین نقدینگی و حوزه در آمد زایی خودشان  دارند را قبل از سرمایه گذاری بررسی کنید. فعالیت های غیر قانونی صرافی ها با سرمایه های کاربران و یا حتی اقدامات بسیار بلند پروازنه ی آن ها  برای کسب درآمد می تواند منجر به ضرر های سنگین و در نتیجه ورشکستگی صرافی ها شود.

اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی ها
دلیل ایجاد این اختلاف قیمت بین صرافی های مختلف نقطه ضعف صرافی ها نیست. این اختلاف قیمت به دلیل ماهیت غیر متمرکز بودن بازار ارزهای دیجیتال به وجود می آید. با توجه به اینکه فرایند یکسان سازی قیمت و یا نهادی برای تعیین یک قیمت واحد در حوزه بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد، قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی های مختلف بر اساس عرضه و تقاضای موجود در هر یک از صرافی ها می تواند تا حدودی با صرافی دیگر متفاوت باشد.
البته این اختلاف قیمت در برخی موارد کار را برای برخی معامله گران سخت میکند. برای معامله گران کوتاه مدتی و معامله گرانی که به صورت نوسانی خرید می کنند، بهتر است که برای خرید با پایین ترین قیمت ارائه شده خرید کنند و در هنگام فروش نیز به بالاترین درخواست ثبت شده بفروشند. به علاوه برخی از کاربران نیز از این اختلاف قیمت استفاده می کنند و با استفاده از فرایند آربیتراژ یک ارز دیجیتال را از یک صرافی با قیمت پایین تر خرید کرده و به یک صرافی با قیمت بالاتر می فروشند.
اما مشکل اینجا است که بررسی قیمت یک ارز در تمام صرافی ها کار بسیار دشوار و بسیار وقت گیری است. صرافی نیپوتو برای حل این مشکل با طراحی یک صفحه ی مخصوص در وبگاه صرافی خود با عنوان “مقایسه قیمت صرافی ها” این امکان را برای کاربران فراهم کرده تا در کمترین زمان ممکن و به صورت یکجا قیمت چندین صرافی معتبر فعال در حوزه ی ارز های دیجیتال را به صورت کاملا آنلاین با یکدیگر مقایسه کنند.

بررسی فعالیت های شبکه های اجتماعی
بهتر است صرافی را انتخاب کنید که فعالیت گسترده، مناسب و علمی را در فضای شبکه های اجتماعی دنبال میکند. در صورتی که صرافی های مورد نظر شما در مدت زمان بسیار کوتاهی و بدون ارائه ی هیچ توضیحی از متخصصان خود در زمینه های مختلف در شبکه های اجتماعی مطرح شده اند و فعالیت کاربردی و علمی ندارند، این به معنای روشن شدن اولین چراغ هشدار برای شما است.  در این صورت احتمال میرود که این صرافی توسط کلاهبرداران برای جذب سرمایه و در نهایت اجرای پروژه کلاهبرداریشان ایجاد شده باشد.
برخی از صرافی ها از طریق اشخاصی که نمی شناسید در شبکه های اجتماعی سعی در ایجاد ارتباط با شما میکنند. آن ها به شما وعده ی سرمایه گذاری ایمن در یک صرافی خاص با هدف ها و خدمات متفاوت را می دهند. بسیار مراقب این گونه دعوت ها باشید.

حرف آخر
به طور خلاصه و در یک جمله میتوانیم شرایط را برای شما به این شکل توضیح دهیم: تا زمانی که شما سرمایه ی خود را در اختیار یک صرافی قرار نداده اید و آن را به پلتفرم صرافی اضافه نکرده اید، شما اختیار پول و سرمایه خود را دارید و میتوانید درباره‌ی آن صرافی بیشتر تحقیق کنید اما در صورتی که اقدام به واریز پول به حساب صرافی کردید، دیگر کنترل لازم بر سرمایه خود را ندارید و این پول در اختیار صرافی قرار گرفته است. پس بررسی های خود را به قبل از واریز پول اختصاص دهید.
قبل از سرمایه گذاری ساختار صرافی مورد نظرتان را بررسی کنید، فعالیت های مالی و فعالیت های متخصصان آن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را بررسی کنید و فقط به سراغ صرافی های معتبری بروید که با نهاد های رسمی همکاری دارند.
 

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا