فناوری های نوین

۱۰ استاندارد بین‌المللی نانو به سرپرستی ایران تدوین شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با ورود فناوری‌های نوین و نوظهور یکی از دغدغه‌های ایجاد شده تدوین استانداردهایی است که در تولید محصول و ارائه خدمات کاربردی هستند.

در واقع این استانداردسازی به نوعی یک زیرساخت موثر و راهبردی در توسعه فناوری‌های نوین محسوب می‌شود. استانداردسازی بهترین و کاراترین پشتیبان برای توسعه بازار و تجارت در بازار است و می‌تواند صادرات محصولات را نیز گسترش دهد.

فناوری‌ نانو از جمله فناوری‌هایی است که برای بقا در بازار داخلی و بین‌المللی نیازمند تدوین و تالیف استانداردهای مختلف است. بر همین اساس ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت دانشمندان و نخبگان این حوزه بتواند در تدوین استانداردهای جهانی ایفای نقش کند.

بر اساس گزارش‌های موجود تاکنون مجموعا ۱۰۳ استاندارد بین‌المللی در کمیته فنی فناوری نانو ایزو منتشر و از این تعداد حدود ۱۰ استاندارد با مسوولیت ایران تدوین شده است. ۴ استاندارد در حوزه سلامت و ایمنی، ۲ استاندارد در حوزه تعریف و اصطلاحات، ۲ استاندارد در حوزه ویژگی‌های مواد و ۲ استاندارد در حوزه کارایی محصولات تدوین و تالیف شده است. در حال حاضر نیز ۴ استاندارد بین‌المللی دیگر در حوزه فناوری نانو با مسئولیت ایران در حال تدوین است.

در کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو سازمان ایزو، ۳۷ کشور به‌عنوان عضو اصلی و ۱۸ کشور به‌عنوان عضو ناظر حضور دارند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا